The Therapeutic Physical Culture and its influence for the treatment of the voice in teachers

Authors

  • Marlén Pérez-Díaz Escuela Primaria 24 de Febrero, Municipio San Luis

Keywords:

Therapeutic Physical Culture, Treatment, Voice, teachers

Abstract

The objective of the research is to develop therapeutic exercises for the care of the voice in teachers based on Therapeutic Physical Culture. In recent years, voice care has aroused great interest as it is one of the current problems that directly affect teachers. Various theoretical methods were used such as synthesis, inductive-deductive, historical-logical analysis and empirical methods such as interview, survey, observation of activities that made it possible to verify difficulties in the level of preparation of teachers in the correct use of the voice. Therapeutic exercises for the care of the voice in teachers were obtained as results under the workshop modality and planned to be put into practice over four sessions with these exercises, it is intended to achieve a good vocal emission to adequately preserve the vocal apparatus and develop the qualities of the voice in the teacher to the maximum, its validity is ratified with the results obtained. It was concluded that the therapeutic exercises of vocal education led to a solution and/or improvement of the verb vocal conditions of teachers and the acquisition of skills for professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2006) Comunicación y lenguaje verbal. Editorial Pueblo y Educación.

Bustos, I. (1983). Reeducación de los problemas de la voz. Madrid, España: Editorial Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.

Cortázar, M y Rojo, B. (2007). La voz en la docencia. Conocer y cuidar nuestra herramienta de trabajo. Barcelona: Graó

Echevarría, S. (2002). La voz infantil: Educación y reeducación. Evaluación y Metodología para la relajación, la respiración, la articulación y la emisión vocal. Madrid, España.

Figueredo, E. (1984). Logopedia Primera Parte. Editorial Pueblo y Educación.

Fernández Pérez De Alejo, G. R. (2012). Logopedia Primera y Segunda Parte. La Habana: Pueblo y Educación. Ejercicios terapéuticos - Fundamentos y técnicas. http://bookmedico.blogspot.com.

Licht, S. (1984). Therapeutic exercise

Guzmán M. (2019) Apuntes de aprendizaje. Módulo 5: Rehabilitación Fisiológica de la Voz. https://e-learning.openclass-academy.com/

Kisner, C. (2005).

. New Haven, CT.

Muñoz, J, Catena, A, Montes, A y Castillo, M. (2017). Effectiveness of a Short Voice Training Program for Teachers: A Preliminary Study. Journal of Voice,

Pérez, J y Vicente, A. (1996). Problemas de la voz en el profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (26), 33-42.

Pazo, T. (2000). Programa voz y dicción: Una necesidad en la formación profesional del maestro. [Tesis maestría]. Ciudad Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Pazo, T. (2008). Educar la voz del maestro. Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, C. (2007). Promoción de la Salud en la Escuela Cubana. La Habana: Pueblo y Educación.

Salas, W, Centeno, J., Landa, E., Amaya, J. M. y Benítez, M. (2004). Prevalencia de disfonía en profesores. Distrito de Pampas - Tayacaja- Huancavelica.

Taylor, G. (2007). An exposition of the Swedish movement-cure. New York.

Published

2022-01-05

How to Cite

Pérez-Díaz, M. . (2022). The Therapeutic Physical Culture and its influence for the treatment of the voice in teachers. Arrancada, 22(41), 58–73. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/437

Issue

Section

Contenido