The preparation of the students of Physical Culture for the attention to the educational diversity
Keywords:
Pedagogical model, educational diversity, Investigative Labor Practice, Teaching of Physical Culture, Initial TrainingAbstract
The fundamental objective of the research is aimed at establishing a methodology for preparing students during the Investigative Labor Practice (PLI), to attend educational diversity. It constitutes a nucleus of interest for the educational systems of Cuban universities due to the novel, polysemic, multi-referential character that it currently represents for science and the social task of educating for life in an increasingly numerous and diverse multicultural society. The theme was investigated fundamentally during the years 2005 to 2018, by Paz, B (2005), Martínez (2017), Jaurlaritza (2017) standing out as theoretical directors, who have directed their studies towards the search for references in the national and world context, revealing the essential particularities of professional competitive training in the diversity of future teachers based on the development of personality, and in virtue of such stimulation. For the development of this research, a population of 58 third-year students of the Regular Day Course was chosen. In the Faculty of Physical Culture in Santiago de Cuba and an intentional sample of 21 students. Theoretical, empirical methods and research techniques were used. Among the most important results of the research is a methodology that contributes to the preparation of the students to pay attention to educational diversity during Physical Culture lessons.
Downloads
References
Alegre, O.M. (2010). Capacidades docentes para atender la diversidad. Una propuesta vinculada a las competencias básicas. Alcalá, España
Addine, F. (1996). Alternativa para la organización de la práctica laboral investigativa en los ISP. Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Aguerrondo, I. y Vaillant, D. (2015). El aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para
América Latina y el Caribe. UNICEF. Panamá.
Cárdenas, T. J. (2012). Atención a la diversidad en el aula. Visión Educativa IUNAES, 12(5), 63- 71.
Bausela, E. (2002). Atención a la diversidad en educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y de Formación del Profesorado, 6, 1-2. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL4.pdf
Clejel, I. (2016). Postura teórico metodológica de atención a la diversidad en la Cultura Física
Santiago de Cuba. Revista Digital. Buenos Aires - Año 19 - Nº 192 - mayo de 2016. http://www.efdeportes.com/
Díaz del Cueto, M. D. (2009). Percepción de competencia del profesorado de EF e inclusión. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 9(35), 322-348. http://cdeporte.rediris.es/revista/ revista35/artpercepción152
Fernández, J. M., Jiménez, F., Navarro, V., & Sánchez, C. R. (2019). Cambios en el autoconcepto del alumnado con y sin discapacidad motriz a partir de una intervención docente inclusiva en EF. Retos, 36(36), 138-145. http://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67717
García-Caicedo, V. (2004). Actividad física, deporte y recreación fundamentos de la recreación y su aplicación en sus diferentes contextos. Formato de sílabo institucional. Universidad Técnica “Luis Vargas Torres”.
Guerra, I. S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía. 2 (2), 51-66. Editor Universidad Cesmag.
Gutiérrez, D. J. (2016). Taller: Planeación argumentada y enfoque de enseñanza por competencias, dirigido a docentes de COBAEM. Toluca, México
Jaurlaritza, E. (2017). Educación inclusiva y atención a la diversidad. Departamento de educación, política lingüística y cultura. Gobierno Vasco.
Lleixà, T., Ríos, M., Gómez-Zepeda, G., Petreñas, C., & Puigdellívol, I. (2017). Actitudes inclusivas en la formación del profesorado de EF. Aportaciones desde los Talleres de Acción Directa. Ágora para la EF y el Deporte, 19(2-3), 277-297. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.2017.277-297
Macías, D. (2016). Definición de un programa de formación del profesorado de EF para la atención educativa de alumnado con discapacidad. (Tesis doctoral, Universidad de Córdoba).
Martínez, M. (2017) Funciones y disfunciones del papel del maestro-tutor en las prácticas de enseñanza. Campo Abierto, (2) 193-210.
Marchesi, y Palacios. (2015) Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Alianza editorial.
Ocete-Calvo, C. (2016). Deporte inclusivo en la escuela: diseño y análisis de un programa de intervención para promover la inclusión del alumnado con discapacidad en EF. (Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Madrid).
Paz, B. (2005). El Sistema de Cultura Física y Deportes. La Alternativa. En: Sociología del Deporte, Selección de Lecturas para la docencia en Cultura Física. “Manuel Fajardo”, Ciudad de La Habana.
Rodríguez, J. E., Civeiro, A., & Navarro, R. (2017). Formación del profesorado de EF en atención a la diversidad en educación primaria. Sportis. Scientific
Sales, A., Moliner, O., Odet, & Sánchez, M.L. (2017). Actitudes hacia la atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 4(2),1-7. https://hdl.handle.net/11162/95061
Velázquez, E. (2003) La práctica laboral en el proceso de universalización de los Institutos
Superiores Pedagógicos. Ponencia presentada en Pedagogía 2003. La Habana. Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Reinaldo Cascaret-Castillo, Miriam Duany-Timosthe, Nuris Ávila Saint-Felix

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.