University and fertility: physical activity and successful fertility; a necessarily elective course

Authors

  • Yamila Fernández-Nieves Universidad de Oriente
  • Maylene López-Bueno Universidad de Oriente
  • María Cecilia Santana-Espinosa Escuela Nacional de Salud Pública

Keywords:

Physical activity, fertility, fecundity, university student, elective subject.

Abstract

The behavior of the demographic dynamics in Cuba, characterized by the accelerated aging of the population and the low levels of fertility that have been manifested, constitutes a priority for the Organisms of the central administration of the state; including the Ministry of Higher Education, which in its strategic planning, provides for the need to address the demographic situation and the structural changes that have occurred in this field. Higher education has a special leadership role to act in the promotion of health through different sectors, departments, disciplines and professions.

In this academic context, it calls for comprehensive training actions that promote healthy lifestyles and stimulate fertility. From the systematization of physical activity and the resulting healthy physical condition, and taking into account that scientific research in universities is a systematic activity that is carried out to obtain new knowledge, constituting the essential foundation of teaching; we assume the design of the elective subject "Physical activity and successful fertility", as a curricular proposal that pays directly to Health Education, specifically reproductive health, where the majority of students are between 18 and 24 years old; that is, fertile age.

The aforementioned subject aims to promote the development of skills for self-care of health through the practice of physical activity as a component of healthy lifestyles, directly related to the prevention of chronic diseases and the promotion of successful fertility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. (2014). Beneficios del ejercicio físico para la salud [Suplemento]. Bibliomed. http://files.sld.cu/bmn/files/2014/06/bibliomed-suplemento-junio-20141.pdf

Federación Internacional de Ginecología y Obstetricia. (2019). Pronunciamiento del Comité sobre el embarazo y las enfermedades no transmisibles: Obesidad en el embarazo y la iniciativa de nutrición. https://www.figo.org/news/statement-political-declaration-ncds-0016143

Fernández-Nieves, Y.; Coll Costa, J.; López Bueno, M.; Rodríguez García, A.; Bosque Jiménez, J. y Mesa Anoceto, M. (2020). Enfoque intersectorial y responsabilidad social universitaria en la gestión del conocimiento sobre actividad física y salud. Educación Médica Superior, 34(2), e2129.

Levine, H.; Jorgensen, N.; Martino Andrade, A.; Mendiola, J.; Weksler-Derri, D.; Mindlis, I.; Pinotti, R. y Swan, S.H. (2017). Temporal trends in sperm count: a systematic review and meta-regression analysis. Human Reproduction Update, 23(6). https://www.academic.oup.com/humupd

Ministerio de Salud Pública. (2019). Objetivos de trabajo y criterios de medida 2019.

Núñez-Jover, J. (2006). La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la Nueva Universidad: una aproximación conceptual. La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento.

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la ciencia y la Cultura. (2015). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. http://www.education-transforms.orgwww.education-transforms.org.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la ciencia y la Cultura. (2018). Declaración y plan de acción. III Conferencia Regional de Educación Superior, Córdoba, Argentina. https://www.utn.edu.ar/images/Secretarias/SGral/PropuestaPlanDeAccionCres2018.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2009). Resumen analítico. Las mujeres y la salud. Los datos de hoy, la agenda de mañana. Ginebra.

Organización Mundial de la Salud. (2020). Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios. Ginebra.

Organización Mundial de la Salud (2021). World health statistics 2020: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. Ginebra.

Organización Panamericana de la Salud. (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2020. Más personas activas para un mundo sano. http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/50904/9789275320600_spa.pdfsequence=1&isAllowed=y

Pancorbo-Sandoval, A. y Pancorbo-Arencibia, E. (2011) Actividad Física en la Prevención y Tratamiento de la Enfermedad Cardiometabólica. La Dosis del Ejercicio Cardiosaludable. IMC.

Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Editora Política. http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/01Folleto.Lineamientos-4.pdf

Pérez-Coronel, P (2009). Rehabilitación Cardiaca Integral. Editorial de Ciencias Médicas.

Saborido-Loidi, J. (2018). La universidad y la Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible en el centenario de la Reforma de Córdoba. Visión desde Cuba [Conferencia]. XI Congreso Internacional UNIVERSIDAD 2018, La Habana, Palacio de las Convenciones.http://www.congresouniversidad.cu/sites/default/files/documento/DISCURSO%20DEL%20MINISTRO%20%20UNIVERSIDAD%20%202018%20%2015%201.pdf

Published

2022-10-17

How to Cite

Fernández-Nieves, Y. ., López-Bueno, M. ., & Santana-Espinosa, M. C. (2022). University and fertility: physical activity and successful fertility; a necessarily elective course. Arrancada, 22(43), 5–19. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/495

Most read articles by the same author(s)