Communication skills during the correction of technical errors in the flat races of athletics

Authors

  • Norma Guerra-Martínez Universidad de Granma
  • Marta Cañizares-Hernández Universidad de Ciencias de la Cultura Física de la Habana
  • Norma Sainz-de la Torre Universidad de Matanzas
  • Ana Ofelia Rodríguez-Elías Universidad de Granma

Keywords:

correction, mistakes, communicative skills, sociopsychological training

Abstract

The research aims: to design a socio-psychological training that favors the development of communication skills in the coach, during the correction of technical errors in the flat races of Athletics, initiation stage. In this task, methods such as: analytical - synthetic; systemic - structural functional; observation; interview, document analysis, and experiment. Based on the diagnostic regularities found, the program is designed that justifies the need to print a socio-psychological approach to this process, and as a result of its application, the training of practitioners and trainers is achieved by equipping themselves with instrumental cognitive tools that allow the establishment of the open, spontaneous dialogue with practitioners, which favors a communicative - interactive error correction process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauer, H. (1980). Schnelle information. Psychologische Prezisierungenim Tariningsmethodik. (Información rápida. Precisiones psicológicas en la metodología del entrenamiento). Theorieund Praxis der Körperkultur. 29:665– 668.

Betancourt, L., et al. (1991). Atletismo en el ámbito escolar y deportivo. La Habana: Pueblo y Educación.

Frester, R. (1980). Psychologhische Bedeutung der Selbst und Fremdin formationim Lernprozess. (Importancia psicológica de la información propia y externa en el proceso de aprendizaje motor). Theorieund Praxis der Körperkultur. 9 (29): 669-672.

Guerra, N. (2015). Las variables de la información de corrección de errores en el Atletismo de base. Aragua, Venezuela. (Revista Psicología y Deporte. Investigaciones aplicadas).

Klix, F. (1996). Information und Verhalten. México: Martínez Roca.

Marschall, F. (1992). Information frequen zundmotorisches Lernen. Zur Frage von Häufigkeitund Verteilun gergänzender Feedback-information beisportmotorischen Optimierungs prozess (Frecuencia de la informacion y aprendizaje motor. Frecuencia y división de la de retro – información en la optimización de los procesos motores deportivos). Frankfurt: Lang.

Morell, P.; Castañeda, J.; Mora, O.; Pérez, A. (2000). Estrategia para mejorar el proceso de corrección de errores técnicos en el entrenamiento de los voleibolistas de la Eide Provincial de Ciego de Ávila. Revista Digital (Buenos Aires) 5. Disponible en: http://www.efdeportes.com/.

Müller, H. (1994). Zür Bedeutung kognitiv –konzeptbilden derund motorisch-adaptativer Teilpro zesse in frühen Phasens portmotoris chen Modell lernens (Importancia de los procesos parciales cognitivo – conceptuales y motores – adaptativos en las fases tempranas del aprendizaje de modelos de movimientos deportivos). Köln: BPS.

Oroceno, M. (2013). Conferencia: metodología del entrenamiento técnico. Universidad Iberoamérica del Deporte. 10. Pérez, A. (2004). Propuesta metodológica para el proceso de corrección de errores técnicos en el área de velocidad en la categoría de 8-11 años en la provincia de Ciego de Ávila. (Tesis inédita de doctorado).

Pöhlmann, R. (1977). Estructura temporal y su función comunicativa en la información de corrección de errores. Theorieund Praxis der Körperkultur (Alemania) 3 (33):26-31.

Rivera, H. et al. (2017). Plan de acción para una implementación eficiente del proceso de corrección de errores en la clase de educación física del municipio Colón provincia Matanzas. Olimpia 14 (42).

Ruíz, A. (2010). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. Santo Domingo: D. Aplusele.

Sainz, N. (2010). Psicopedagogía de la Educación Física y el deporte. La Habana: Deportes.

Sainz, N. (2011). Psicología de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana: Deportes

Published

2021-05-16

How to Cite

Guerra-Martínez, N. ., Cañizares-Hernández, M. ., Sainz-de la Torre, N. ., & Rodríguez-Elías, A. O. . (2021). Communication skills during the correction of technical errors in the flat races of athletics. Arrancada, 21(39), 5–20. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/387

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)