Training for the Physical Education teacher for the mediation of conflicts in class
Keywords:
Conflict, mediation, teacher, Physical EducationAbstract
The objective of the research was: the training of the Physical Education teacher for the mediation of conflicts in the class at the Campo Florido Popular Council, Havana. The conflict in physical activity and sport constitutes a phenomenon little studied, despite being understood as an aspect to work for the growth of teachers and students. In Cuba, the conflict in schools has been worked on from multiple angles, with research in Physical Education and Sports lagging behind. For many Physical Education teachers the conflict means an unfavorable aspect, a waste of time and energy adopting a defensive position before it, causing fear of change by generating unexpected situations. Therefore, the importance of training the Physical Education teacher for mediation. The potentialities and needs of ten teachers from the popular council schools were diagnosed. The workshop methodology was used for training. Methods of the historical-logical theoretical level, synthesis analysis, structural systemic approach, document analysis, and observation, surveys, interviews were used as empirical methods. The data was processed in Excel tables on a windows platform to obtain averages and percentages. Education teacher training for conflict mediation in class was achieved. At the end, the teachers were provided with the necessary knowledge for conflict mediation during class and the relevance of using the workshops for this action was demonstrated.
Downloads
References
Añorga, J. et al. (2010). Glosario de términos de educación avanzada. La Habana, Cuba.
Becali, A. (2019). Actividad física y deporte cubano de cara a la Agenda 2030. La Habana: Editorial Deportes.
Bosque, J., Freyre, E. (2008) El cuerpo como frontera de negociación epistemológica: Discurso Fenomenológico-Hermenéutico para la Educación Física y el Deporte. Revista Acción, 8, pp. 15-21.
Brito, E. (2014). La mediación de conflictos para potenciar las relaciones interpersonales y el rendimiento deportivo. Estudio de un caso de la Federación Deportiva del Guayas. Revista EFDeportes.com, 195, pp. 54-58
Camacho, Y. (2018) Mediación en conflictos retos en la formación permanente del maestro primario. Revista Mediación, 11(2). pp. 37-51.
Cañizares, M. (2008). La psicología en la actividad física. La Habana: Editorial deporte.
Capllonch, M., Figueras, S., Lleixà, T. (2014). Prevención y resolución de conflictos en educación física: estado de la cuestión. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, pp.149-155.
Castenedo, A. (2015). Manual de mediación para la gestión y solución de conflictos. La Habana: Ediciones ONBC.
Chacón, N. (2016) La mediación de conflcitos en la labor educativa del docente desde un enfoque ético, axiológico y humanista. Revista Rediple, 5 (3). pp. 12-19.
CHERYL, P. (2014). Mediación en conflictos interpersonales y de pequeños grupos. La Habana: Publicaciones Acuario.
Delors, J. et al. (1996). Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación. La educación encierra un tesoro. Santilla: Ediciones UNESCO.
Gutiérrez. L. Orozco, J.Alfonso, O. (2016).La educación física como mediadora en el conflicto escolar. (Tesis inédita de Licenciatura en Educación Física). Universidad pedagógica nacional, Bogotá, Colombia.
Ibarra, L. (2005). Educar en la escuela, educar en la familia. ¿Realidad o Utopía? La Habana: Editorial Félix Varela.
Marín, M., Ríos, O. (2014). Prevención y resolución del conflicto en educación física desde la perspectiva del alumnado. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, pp. 162-167.
Organización de Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 sobre desarrollo sostenible. New York. Estados Unidos de Norte América.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2013). Hacia un aprendizaje universal. Un marco internacional para medir el aprendizaje. Informe No 2. Comisión sobre métricas de los aprendizajes. Resumen ejecutivo. Montreal, Canadá.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2015). Educación Física de Calidad: Guía para los responsables políticos. Paris, Francia.
Parra, B. (2008) Estrategia metodológica para la resolución de conflictos generados en la clase de Educación Física con los alumnos de primero a tercer grado de primaria. (Tesis inédita de maestría). Instituto Superior de Cultura Física, Matanzas, Cuba.
Rejano, E. (Agosto de 2016). Dialnet. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=111899
Sánchez, A., León, H. (2012). Psicología de la actividad física y del deporte. Hallazgos, 18, pp. 189-205.
Sánchez, J. (2016). La mediación en el deporte: ¿una quimera inalcanzable? iusport.com, 11, pp.12-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.

































