Study of educative contexts and learning in physic activity

Authors

  • Isabel Aparicio-Pineda Universidad Técnica “Luis Vargas Torres”, Esmeralda, Ecuador

Keywords:

Educative contexts, Sport, Human learning

Abstract

The research of investigation is to present an study of educative contexts in sportto help the student and the instructor to improve their capacities of learning an teaching about educative and curricular components. The process of learning-teaching is bilateral and combine dialectically the instructor’s activity and the student’s learning activity. Didactic studies show different classifications of methods, by the source of contents, by the relationship between teacher-student and by the student’s learning independence. We used 40 students for the study made from october 2019 to juin 2020. We use techniques and methods as the analysis synthesis, inductive-deductive and observation. We offer orientations about the Curriculum for helping the programming of a most integral and formative sportive activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal, J. (2018). Procesos y modelos de motivación, Psicología de la Educación y del Desarrollo. Madrid, Pirámide. BRON

Arias Gómez, D. H. (2015). Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Sociales: Una propuesta didáctica. Bogotá: Editorial Paz

Contreras, O. R., García, L. M. y Gutiérrez, D. (2001). Análisis crítico a la metodología comprensiva para la enseñanza de los deportes. Actas del XIX Congreso Nacional de Educación Física. Facultades de Educación y Escuelas de Magisterio (Vol. II, pp. 745-759). Murcia: Universidad.

Devís, J. y Sánchez, R. (1996). La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales. Murcia: Universidad de Murcia.

Feldman, R. S. (2015). Psicología: con aplicaciones en países de habla hispana. (Sexta Edición). Madrid: Editorial Victoriano

Giménez, F. J. (2013). El deporte en el marco de la educación física. Sevilla: Editorial Wanceulen.

López Rodríguez, A. (2006). Educación Física contemporánea: La necesidad de un enfoque integral físico – educativo en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Educación Física. La Habana: Editorial Científico Técnica

Núñez Pérez, J. C. y González-Pumariega, S. (2016). Procesos motivacionales y aprendizaje. Psicología de la Instrucción: componentes cognitivos y afectivos del aprendizaje. Barcelona: Editorial EUB.

Pelagajar, M. y López, R. (2019). Actuaciones del profesor para la construcción del conocimiento durante los procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula. Revista de investigación educativa, Vo1.17, n°l, 187-213.

Published

2021-09-01

How to Cite

Aparicio-Pineda, I. (2021). Study of educative contexts and learning in physic activity. Arrancada, 21(40), 206–216. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/420