Bilateral character of the technical-tactical training in Beach Volleyball. Essence of a specific principle
Keywords:
Technical-Tactical Training, Methodological Principle, Sustainable Sports Preparation, Sports Training, Beach Volleyball, Sports InitiationAbstract
The diverse and complex characteristics of modern training in sports games demand from coaches and high precision in technical-tactical preparation. This component of the preparation should not be far from the internal logic of the game and the characteristics that identify each sport modality. In this regard, the new perspectives in the scientific research of sport have analyzed the different factors that influence motor learning and how it affects the performance of Beach Volleyball, projecting towards the search for solutions to the most specific problems of Sports Training. . The objective of this qualitative work of explanatory scope was to establish a specific methodological principle for technical-tactical training in Beach Volleyball, by taking into account current theoretical conceptions and their specific characteristics. The Analytical-synthetic, Inductive-Deductive, Hypothetical-deductive methods and the methodological workshop were used as a research technique. To understand the variables, a bibliographical review was developed on sports training principles, pedagogical principles, as well as on the Guiding Principle of Sustainable Sports Preparation and studies on structural and functional analyzes of Beach Volleyball. Assessments and reasoning about the content were carried out in a methodological workshop with coaches, which allowed establishing a specific principle as an essential guide in the concretion and development of the technical-tactical training of this modality. This result was validated by experts and contains in its essence, the structural characteristics of this sport, offered by the specialized literature and the pedagogical foundations of sports training.
Downloads
References
Abad, M.; Benito, P.; Giménez, F. y Robles, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la enseñanza comprensiva del deporte: Una revisión de la literatura. Cultura Ciencia y Deporte, 8(23), 137-146. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163028052007
Addine-Fernández, F., González-Soca, A. M. y Recarey-Fernández, S. C. (2016). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En García-Batista, G. (Comp). Compendio de Pedagogía. Pueblo y Educación (pp. 80-101).
Arronte-Mesa, J. F. y Ferro-González, B. (2020). El proceso de iniciación deportiva escolar en voleibol: una mirada de renovación para su aprendizaje. PODIUM, 15(1), 127-141. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/912
Crespo, T. (2007) Respuesta a 16 preguntas sobre el empleo de expertos en la investigación pedagógica. San Marcos.
Crespo, T. (2009) Métodos de la Prospectiva en la Investigación pedagógica. Educación Cubana.
Echeverría-Jiménez, C. J. (2015). Indicadores técnico-tácticos desde iniciación al alto rendimiento en Voleibol femenino [Tesis de Doctorado, Universidad de Murcia]. https://www.tesisenred.net/handle/10803/369572
García-Manzo, J. M.; Navarro-Valdivielso, M., y Ruíz-Cabllero, J. A. (1996) Bases Teorías del Entrenamiento Deportivo (Principios y aplicaciones). GYMNOS.
González, R.; Monjas, M. A.; Alba, L. L. & Santos, D. Y. (2020). Acciones Didácticas para el logro de Buenas Prácticas Inclusivas. Propósitos y Representaciones, 8 (3), e727. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.727
Griego-Cairo, O. (2016). Metodología para la preparación técnico-táctica en el Voleibol de playa escolar sustentada en la modelación de las fases típicas del juego [Tesis de Doctorado, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. https://doi.org/10.38202/inv.educ.5
Griego-Cairo, O.; Griego-Cairo, E. y Ojeda-Valbuena, J. R. (2021). Fases típicas del voleibol de playa en el sexo masculino. Valores de referencia en la iniciación. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3). 700-713. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/956
Griego-Cairo, O.; La Rosa-Piedra, A. y Griego-Cairo, E. (2018). Estructura de las fases típicas del juego de Voleibol de playa en la iniciación deportiva. Ciencia y Actividad Física, 5(1), 1-11. http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/82
Griego-Cairo, O.; Ojeda-Valbuena, J. R. y Griego-Cairo, E. (2020). Evaluación de habilidades técnico-tácticas del bloqueo en jugadores de Voleibol de playa de iniciación. Una propuesta. Ciencia y Actividad Física, 7(2), 57-72. http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/125
Grosser, M., Starischka, S., y Zimmermann, E. (1992) Principios del Entrenamiento Deportivo. Martínez Roca, S. A.
Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación. Industria Editorial Mexicana.
Hernández-Hernández, E. (2020). ¿Entrenamos como bloqueamos? Estudio de caso aplicado a la super liga de voleibol masculina. JUMP, (1), 9-16. https://doi.org/10.17561/jump.n1.1
Hernández-Moreno, J.; Rodríguez-Ribas, J. P. y Castro-Núñez, U. S. (2008). De cómo separar los elementos de la lógica interna y de la lógica externa. Revista Acción Motriz, 1, 5-9. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6278418.pdf
Iermakov, S.; Yermakova, T.; Wnorowski, K. y Bensbaa, A. (2021). Beach volleyball athletee training trends of Russian-language scientific resources: a systematic review. Physical Education of Students, 25(5), 319–338. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0508
Jiménez-Jiménez, F. (2011). Análisis estructural de las situaciones de enseñanza en los deportes colectivos. Acción Motriz, 6 (1), 39-57. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/36/32
La Rosa-Piedra, A. (2019). Orientaciones metodológicas para la dirección del entrenamiento del Voleibol y Voleibol de playa en Villa Clara [Tesis de Maestría, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas].
Luis-Rodríguez, J, G.; Jiménez-Jiménez, F. y Hernández-Sánchez, J. (2012). Análisis estructural y funcional del vóley-playa: Orientaciones para la interpretación de la acción de juego. Acción Motriz, (9), 16-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3994314
Martin, D.; Nicolaus, J.; Ostrowski, Ch. y Rost, K. (2004) Metodología general del entrenamiento infantil y juvenil. Paidotribo.
Martín-Barrero, A. y Camacho-Lazarraga, P. (2021). La estructura de sesión como elemento potenciador del aprendizaje y el entrenamiento en los deportes de colectivos desde la perspectiva de la pedagogía no lineal. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte,10(1), 51-58. https://doi.org/10.6018/sportk.461661
Matveev, L. (1983) Fundamentos del entrenamiento deportivo. Raduga.
Méndez-Guerra, A.; Castro-Marcelo, R. & Pérez-Guerra, E. (2021). Modelo de la dinámica competitiva para la enseñanza-aprendizaje del voleibol en la categoría 11-12 años. Sociedad & Tecnología, 4(3), 326-341. https://doi.org/10.51247/st.v4i3.140
Morales-Cuellar, Y. (2014). Sistema didáctico para la actuación competente del taekwondista escolar desde la preparación técnico-táctica [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte].
Navarro, R. (1994) Fundamentos del Entrenamiento Deportivo. Paidotribo.
Navelo-Cabello, R. (2004) El Joven voleibolista. José Martí.
Palao, J. M. y López-Martínez, A. B. (2012). Establecimiento de objetivos a partir del análisis del juego para el trabajo técnico-táctico en Vóley-playa: un caso práctico. Revista de Educación Física y Deportes, 396, 35-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6348040
Parlebas, P. (1986). Activités physiques et éducation motrice. EPS, 4.
Pérez-Turpin, J. A.; Cortell-Tormo, J. M.; Chinchilla-Mira, J. J.; Suárez-Llorca, C.; Blasco-Mira, J.; Andreu-Cabrera, E.; Cejuela-Anta, R. y Mengual-Andrés, S. (2007). Aspectos estructurales del Vóley-playa. Efdeportes.com, 12(108), 1-6. http://www.efdeportes.com/efd108/aspectos-estructurales-del-voley-playa
Platonov, V. N. (2001) Teoría General del Entrenamiento Deportivo Olímpico. Paidotribo.
Santana-Lugones, J. L. (2003). La contextualización de la dimensión ambiental en el proceso de formación de los profesionales del eslabón de base del deporte de alto rendimiento [Tesis de Doctorado, UCCFD “Manuel Fajardo”].
Valle-Lima, A. (2007) Metamodelos de la investigación pedagógica. Instituto central de ciencias pedagógicas.
Valle-Lima, A. (2012) La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación.
Verkjoschansky, Y. (2002) Teoría y metodología del entrenamiento deportivo. Paidotribo.
Weineck, J. (2005). Entrenamiento Total. Paidotribo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Orestes Griego-Cairo, José Luis Santana-Lugones, Johanny Rita Ojeda-Valbuena, Araceli La Rosa-Piedra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.