Level of physical condition and practice of physical activity in university students
Keywords:
Physical Activity, Physical Condition, Health Status, University StudentsAbstract
This article addresses the importance and benefits of the regular practice of physical activity, which has been developed through multiple programs in order to promote the practice of this and thus favor the quality of life of people. But, despite the promotion strategies and recommendations of entities such as the World Health Organization, low levels of physical activity still prevail, to which the university population is no stranger. The objective of this was to carry out a study of the components of the physical condition related to health in the students of the Bachelor of Laws career at the University of Guantánamo. 30 second-year students of said career were randomly selected. The theoretical and empirical level research methods such as document analysis and measurement were used. The values obtained, regarding the percentage of fat, indicate that the risk factor that involves the excessive accumulation of fat can result in the appearance of several chronic non-communicable diseases. In addition, it is evident that 66.7% of the investigated sample has deficiencies in maximum aerobic power, that is, to supply the necessary oxygen to the muscles during maximum physical effort. In general, the sample reaches an acceptable level. Therefore, it is necessary to comply with a plan of activities that are aimed at modifying the general physical development of the students under study.
Downloads
References
Beltrán, Y. H.; Escolar, J. H. & Anaya, R. D. (2012). Etapas de cambio y niveles de actividad física en estudiantes universitarios de Cartagena. Salud Uninorte, 28(2),298-307. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81724957001
Caamaño-Navarrete, F.; Delgado-Floody, P.; Jerez-Mayorga, D. & Osorio-Poblete, A. (2016). Bajos niveles de rendimiento físico, VO2MAX y elevada prevalencia de obesidad en escolares de 9 a 14 años de edad. Nutrición Hospitalaria, 33(5), 1045-1051. https://dx.doi.org/10.20960/nh.565
Campos-Jara, C.; Delgado-Floody, P.; Caamaño-Navarrete, F.; Guzmán-Guzmán, I.; Cresp-Barría, M.; Jerez-Mayorga, D.; Alarcón-Hormazábal, M. & Osorio-Poblete, A. (2016). Alteraciones en el rendimiento físico de escolares: Los Test Cafra y Navette y su asociación con la obesidad y riesgo cardiometabólico. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 808-813. https://doi.org/10.20960/nh.374
Cardona, D. M. G.; Muñoz, O. E. S.; Arismendy, C. E. C. & Cortés, B. R. (2017). Perfil lipídico, antropométrico y condición física de estudiantes deportistas universitarios. Universidad y Salud, 19(2), 267-279. https://doi.org/10.22267/rus.171902.89
Caro, L. C. E.; Romero-Frómeta, E.; Castro-Bermúdez, I. E.; Mera-Chinga, O. E.; Grasst, Y. S.; Guzmán-Ramírez, A. C.; Caro, L. C. E.; Romero-Frómeta, E.; Castro-Bermúdez, I. E.; Mera-Chinga, O. E.; Grasst, Y. S., & Guzmán Ramírez, A. C. (2019). Indicadores cineantropométricos y nutricionales para el control saludable de la condición física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S086403002019000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Caro-Freile, A. I. & Rebolledo-Cobos, R. C. (2017). Determinantes para la práctica de actividad física en estudiantes universitarios: Una revisión de literatura. Duazary, 14(2),1-8. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5121/512158734020/html/index.html
Chacón-Cuberos, R.; Zurita-Ortega, F.; Ubago-Jiménez, J. L.; González-Valero, G. & Sánchez-Zafra, M. (2018). Condición física, dieta y ocio digital según práctica de actividad física en estudiantes universitarios de Granada. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7-12. https://doi.org/10.6018/sportk.343121
Chalapud, L. M.; Molano, D. X. y Molano, N. J. (2020). Estilos de vida y cronotipo de estudiantes universitarios en Popayán- Colombia. Salud UIS, 53, e21004.
Cid, F. M., & Ferro, E. F. (2017). Efectos del ejercicio físico sobre la atención: Una revisión de los últimos años. Ciencias de la Actividad Física UCM, 18(1), 73-83. http://revistacaf.ucm.cl/article/view/110
Escalante, Y. (2011). Actividad física, ejercicio físico y condición física en el ámbito de la salud pública. Revista Española de Salud Pública, 85(4), 325-328. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S113557272011000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Gómez, J. V.; Méndez, A. G.; Licata, A. L. & Concha, A. S. (2014). SIMCE de educación física: Relación entre test de CAFRA y Course Navette en estudiantes de educación física. Revista Ciencias de la Actividad Física, 15(2), 87-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=525652729008
Guillamón, A. R. (2019). Análisis de la relación entre salud, ejercicio físico y condición física en escolares y adolescentes. Revista Ciencias de la Actividad Física, 20(1), 8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6844665
Olivars, C. S.; Lera, M. L. y Bustos, Z. N. (2008). Etapas del cambio, beneficios y barreras en actividad física y consumo de frutas y verduras en estudiantes universitarios de Santiago de Chile. Revista Chilena de Nutrición, 35, 25-35. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182008000100004 [ Links ]
Padrón-Martínez, M. M.; Perea-Martínez, A. & López-Navarrete, G. E. (2016). Relación cintura/estatura, una herramienta útil para detectar riesgos cardiovascular y metabólico en niños. Acta pediátrica de México, 37(5), 297-301. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S01862391201600050297&lng=es&tlng=es.
Palomino-Devia, C.; Reyes-Oyola, F. A. & Sánchez-Oliver, A. (2018) Niveles de actividad física, calidad de vida relacionada con la salud, autoconcepto físico e índice de masa corporal: un estudio en escolares colombianos.
Palomino-Orizano, J.; Zevallos, Y.; Panaqué, G. & Orizano-Quedo, L. (2021). Estilos de vida saludable y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Delectus, 4(1), 82–92. https://doi.org/doi.org/10.36996/delectus
Sánchez-Alcaraz-Martínez, B.; Calabuig-Martí, V.; Gómez-Mármol, A.; Valero-Valenzuela, A. & Alfonso-Asencio, M. (2018). Nivel de actividad física y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes. Acción motriz, 12(21), 7–14.
Sanchis-Soler, G.; García-Jaén, M.; Sebastiá-Amat, S.; Diana-Sotos, C. y Tortosa-Martínez, J. (2022). Acciones para una universidad saludable, impacto sobre la salud mental y física de los jóvenes. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 44, 1045-1052. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8268119
Serdula, M. K.; Ivery, D.; Coates, R. J.; Freedman, D. S.; Williamson, D. F. y Byers, T. (1993). Do obese children become obese adults? A review of the literature. Prev Med, 22, 167-177.
Vázquez-Gómez, J.; Castillo-Retamal, M.; Souza-de Carvalho, R.; Faundez-Casanova, C. & Torrealba-Campos, A. (2018). Antropometría, nivel de actividad física y condición física en estudiantes de educación física tras cuatro años en la universidad. Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 38(1), 160-164. https://doi.org/10.12873/381JVasquez
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yobeli Jañez-Guilarte, Eglisney Carnet-Lescaille, Deneidis Avila-Calzado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.