Training didactic model in the “prescription of physical exercise” competence

Authors

  • Benjamín Flores-Chico Universidad Autónoma de Puebla
  • Alodio Mena-Campos Universidad Ignacio Agramonte Loynaz
  • Elizabeth de-Armas-Hing Universidad Ignacio Agramonte Loynaz

Keywords:

model, competition, prescription of physical exercise.

Abstract

The research about a didactic model of training in the prescription competence of physical exercise, which is part of a larger work, has as its aim to base a didactic model of training in the prescription competition of physical exercise in the area of Biological Sciences of the bachelor's degree in Physical Culture. In background of the topic, it is appreciated that the work done by different authors related in one way or another with the prescription of physical exercise are directed to contextual problems, they are developed in the field of Physical Culture and from that science their contributions are reflected corresponding, but not from the field of pedagogy, didactics and from a focus on competencies. The methodology used, the structural systemic approach was taken into account, using as methods the modeling, the hermeneutic-dialectic method, the logical-hypothetical-deductive method and the documentary analysis. As an essential theoretical result, a didactic model of training in the prescription competition of physical exercise in the area of Biological Sciences of the Bachelor's degree in Physical Culture was elaborated. Consequently, it is concluded that new relationships are expressed among the subsystems that make up the model, in which an integration that responds to the theoretical shortcomings existing from the Physical Culture is appreciated not only as a science, but also from its didactic aspects and with a focus on competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán Alemán, J. et al. (2010) Guía para la prescripción de ejercicio físico en pacientes con riesgo cardiovascular Recuperado de http://www.actasanitaria.com/fileset/doc_54883_FICHERO_NOTICIA_9631.pdf

American College of Sports Medicine position stand. Exercise and type 2 diabetes. (2000). Med Sci Sports Exerc., 32(7), pp.1345-1360.

Haskell, W. L., Lee, I-M., Pate, R. R., Powell, K. E., Blair, S. N., Franklin, B. A., Bauman, A. (2007). Physical activity and public health: Updated recommendation for adults from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Circulation, 116(9), pp. 1081-1093. DOI: 10.1161/CIRCULATION.107.185649

Arce, S. (2011). El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior. Área Psicopedagógica–FACED. Recuperado de http://www.galileo.edu/faced/noticias/el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-en-la-educacion-superior/

Benítez, J. D. (2009). Valoración del estrés oxidativo producido por el ejercicio físico inducido en dos grupos de varones prepuberales y puberales. (Tesis doctorado). Universidad de Córdoba, España.

Carosio, M. (2001). La didáctica de la Educación Física: cuando el conocimiento se trata de “especial”. ¿Una didáctica especial para un profesor especial? Lecturas: Educación Física y Deportes, 1(1). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd36/didact.htm

De García, M. C. G., y Barrientos, N. J. (2011). Aprendizaje desarrollador una nueva visión en la educación superior. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 27. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/27/ggb.htm

Ferrer, V. (2013) Prescripción de ejercicio físico para el acondicionamiento cardio-respiratorio. Recuperado de ocw.um.es/gat/contenidos/palopez/-contenidos/Resistencia_Cardio_Ferrer.pdf

Montalvo, J. (2010) Didáctica de Cultura Física. Recuperado de http://www.buenastareas.com/ensayos/Did%C3%A1ctica-De-Cultura-F%C3%ADsica-Juan-Montalvo/1307344.html

Moraga Rojas, C. (2008). Prescripción de ejercicio en pacientes con hipertensión arterial. Revista Costarricense de Cardiología, 10(1-2), 19-23. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/rcc/v10n1-2/3933.pdf

Muntaner, A. (2016). La prescripción del ejercicio físico a través de las aplicaciones móviles y su impacto en la salud de personas de avanzada edad. (Tesis de doctorado). Universidad de Islas Baleares, España.

Ortín, E. J. (2011). Valoración de la prescripción de Ejercicio Físico en los profesionales de Atención Primaria de la Región de Murcia. (Tesis de doctorado). Universidad Católica San Antonio de Murcia, España.

Ramón, S. G (2000). Planes de actividad física, orientaciones básicas para programas de actividad en física de personas adultas aparentemente sanas. Recuperado de http://viref.udea.edu.co/contenido/menu_alterno/apuntes/ac30_prescripcion_ejercicio.pdf

Rodríguez Zambrano, H. (2007). El paradigma de las competencias hacia la educación superior. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 15(1). pp. 145-165.

Saavedra, C. (2004). Prescripción de la actividad física en la obesidad y alteraciones metabólicas. Congreso Latinoamericano de Obesidad, agosto de 2004. Recuperado de https://g-se.com/prescripcion-de-actividad-fisica-en-la-obesidad-y-las-alteraciones-metabolicas-193-sa-w57cfb27114b3a

Santiago, F. (2005) Diabetes y ejercicio físico. Recuperado de http://www.entrenadorespersonalesvalencia.com/pdf/Diabetes%20y%20ejercicio.pdf

Silvestre, M. y Zilberstein, J. (2000). ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? Ciudad México D.F., México: CEIDE. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Sierra, R. A. (2002). Modelación y estrategia: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Ciudad de La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá, Colombia: ECOE.

Tobón, S. (2014). Competencias, calidad y educación superior. México, D.F. México. Nueva Editorial Iztaccihuatl.

Vigotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Ciudad México, México: Grijalbo.

Zambrano, W. (2011). Modelo de enseñanza-aprendizaje para la educación superior basado en redes sociales. Dialéctica, 29, 28. Recuperado de https://scholar.google.com/citations?user=ABNn5WwAAAAJ&hl=en

Zilberstein, J. (2006). Preparación pedagógica integral para profesores integrales. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Zilberstein, J. y Valdés, H. (2001). Aprendizaje escolar, diagnóstico y calidad educativa. Ciudad México, México: CEIDE.

Published

2018-07-13

How to Cite

Flores-Chico, B., Mena-Campos, A., & de-Armas-Hing, E. (2018). Training didactic model in the “prescription of physical exercise” competence. Arrancada, 18(34), 257–276. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/255