Strategy of professional overcoming football coach and its dynamic

Authors

  • Noelsis Pupo-Gé Universidad de Oriente
  • Elsa Iris Montenegro-Moracén Universidad de Oriente

Keywords:

strategy professional improvement, sports coaches, statistical application.

Abstract

The objective of the article was oriented towards the elaboration of a strategy of professional improvement of the soccer coach and its dynamics. The methodology used is specified in the methods: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, observation, interview, group dynamics, descriptive statistics and hypothesis dócimas. The most important results are specified in the updating and preparation of football sports coaches in relation to the selection of variables, their operationalization, classification in the data registry and their application in the framework of their functions. The proposed overcoming, is an expression of the epistemological interpretation of the object, leads to favoring the training process, to apply statistics and its contextualization in practice, as a theoretical construct, represented the reality of overcoming to apply statistics in their functions, your organization and your essential relationships. In its main conclusion it was possible to connote, from a logical approach, the application of statistics as content of the functions of the football coach, contributing to the improvement of the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernaza, G. (2017). Conferencia magistral. La superación profesional en la ecuación superior cubana. Convención internacional de la Universidad de Matanzas. CIUM 2017. Varadero, Matanzas, Cuba.

Cobo, J. (2014). La toma de decisiones en el entrenamiento del fútbol. Recuperado de https://www.martiperarnau.com/la-toma-de-decisiones-en-el-entrenamiento/

De Armas, N. (2017). Conceptualización y caracterización de los aportes teóricos metodológicos como resultados científicos de la investigación. Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”, Santa Clara, Cuba.

Estrella, S. (2014). El formato tabular: una revisión de literatura. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), pp. 1-23.

Gomá, A. (2007). Manual del entrenador de fútbol moderno. Recuperado de https://books.google.com/books?isbn=8480191384

López, J. (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. En Compendio de Pedagogía. Grupo de Pedagogía del ICCP. La Habana: Pueblo y Educación.

Mesa, M. (2003). Asesoría estadística con enfoque procesual. Tesis de doctorado no publicado. Villa Clara, Cuba. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/719

Morales, A. (2000). El reloj detenido en el tiempo: una realidad que frena la formación del deportista inteligente, creativo e independiente. Lectura: educación física y deporte. Recuperado de www. efdeportes.com/efd79/reloj.htm

Soledad, E., Raimundo, O. y Arturo, M. (2014). Conocimiento pedagógico del contenido y su incidencia en la enseñanza de la estadística, nivel de 4º a 7º año de educación básica. Pontificia Universidad Católica de Chile, Valparaíso. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Soledad_Estrella

Solares, M., (2012). Principales funciones del entrenador de fútbol. Recuperado de http://ow.ly/KNICZ Marino Solares 2012,27 de julio 2015

Vallecillos, A. (2017). Una Década de investigación en estadística. Recuperado de https://www.uam.es/servicios/apoyodocencia/ice/tarbiya/.../Tarbiya038-039-060.pdf

Published

2018-09-12

How to Cite

Pupo-Gé, N., & Montenegro-Moracén, E. I. (2018). Strategy of professional overcoming football coach and its dynamic. Arrancada, 18(34), 303–314. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/258