Considerations of the formation related to games of the student university of the Physical Culture

Authors

  • Alberto Barroso-Arzuaga Universidad de Oriente
  • Asunción Milagros Pérez-Mariño Universidad de Oriente

Keywords:

Playful Activity, Professional Training, Curricular adequacy, Teaching learning process, Physical Culture

Abstract

Regarding the curricular adaptations for the initial training of Physical Culture professionals, there is an intention that they value the playful activity and can implement it as a pedagogical strategy through the selection of spaces, times and resources for their future performance. professional. That is why the present investigation addresses the importance of the considerations of the training of the Physical Culture professional, through the significance of the playful activity for their playful training from the teaching-learning process, through the new changes of the study plans of Higher Education, to contribute to knowledge. From this aspect, the process of playful activity and its formative process are analyzed, in the current context of the new transformations for the achievement of a more prepared professional. The objective of this work is to develop playful pedagogical actions that contribute to the playful training of the Physical Culture student, with the application of theoretical methods such as: analytical-synthetic, systemic-structural-functional; and empirical, such as: observation, documentary review, interview and expert criteria, for which 7 professors were used, 34 second-year students of the career were also selected. As a result of the study and diagnosis carried out, insufficiencies were detected in the use and use of play within the teaching-learning process for the achievement of playful training and the need to transform the way of acting of Physical Culture professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancourt, C. M.; Torres, P. P. & Cano, C. A. G. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. UNIMAR, 35(2). 283-292.

Betancourt, C. M.; Torres, P. P. & Hermosa, G. D. (2019) La lúdica como estrategia de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Universidad de la Amazonia.

Casanova, F. (2003) Formación profesional y relaciones laborales. CINTERFOR. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=FORMACI%C3%93N+PROFESIONALY+RELACIONES+LABORALESFernando+Casanova+pdf

Díaz-Guerra, D. T. & Sampayo-Hernández, I. C. (2021). El perfeccionamiento del análisis fónico en la formación de estudiantes de Licenciatura en Educación Preescolar. Transformación, 17(3), 706-724. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v17n3/2077-2955-trf-17-03-706.pdf

Ermida-Uriarte, O. (s.f.). Trabajo decente y formación profesional. Boletín cinterfor, 151. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_articulo/erm.pdf

Ferry, G. (1993) Pedagogía de la formación. FFL-UBA. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj4qqGMs9H7AhWOSzABHXjTABgQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fisfd147-bue.infd.edu.ar%2Faula%2Farchivos%2Frepositorio%2F0%2F241%2Fferrygilles_acerca_del_concepto_de_formacion_2.pdf&usg=AOvVaw0_UPp3mg3Xl8HWrqn7i5fS

García, R.; Pozo, A.; Casa, E. & Anangono, P. (2020). El enfoque lúdico como didáctica para facilitar la comunicación asertiva. Universidad Ciencia Y Tecnología, 24(104), 4-11.

González-Domínguez, N. Y., Carnero-Sánchez, M. & Navarrete-Pita, Y. (2021). Lúdica y situación social del desarrollo. Una nueva mirada a la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 13(3), 29-37.

González-Maura, V. y González-Tirados, R. M. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana De Educación, 47,185-209. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/23230/00520083000550.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Granados-Romero, J. F.; Vargas-Pérez, C. V. & Vargas-Pérez, R. A. (2020). La formación de profesionales competentes e

innovadores mediante el uso de metodologías activas. Universidad y Sociedad, 12(1), 343-349. file:///C:/Users/Walquidias/Downloads/2218-3620-rus-12-01-343.pdf

Gutiérrez-Delgado, J.; Gutiérrez-Ríos, C. & Gutiérrez-Ríos, J. (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo, 45, 37-46.

Macedo, L.; Vaillant, D. y López, J. (2022). La formación profesional y su relación con la responsabilidad social. Ciencia Educativa y Estudios Instruccionales, 5 (1).

Pérez-Macías, Y.; Hernández-Morales, L. & Mainegra-Rodríguez, O. (2016). La gestión del Colectivo de Año para la formación integral del profesional de Cultura Física. Conrado, 12 (56), 60-65. http://conrado.ucf.edu.cu/

Šokcic, R. (2022) Elementos competitivos y cooperativos de las actividades lúdicas en la clase de español.

Vera, S. E. P. (2018). Factores que aportan las actividades lúdicas en los contextos educativos. Cognosis, 3(2), 93-108.

Zúñiga-Calzadilla, G. & Daley-Poyato, M. V. (2022) La problematización del contenido para la formación y desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas.

Published

2022-10-17

How to Cite

Barroso-Arzuaga, A., & Pérez-Mariño, A. M. . (2022). Considerations of the formation related to games of the student university of the Physical Culture. Arrancada, 22(43), 244–262. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/521