Group cohesion in students of physical education in the first cycle of compulsory secondary education
Keywords:
group cohesion; physical education; lower secondary education; gender; age; educational level.Abstract
Group cohesion has been considered an important factor in the formation and growth of work teams, as well as an important variable for different groups and different types of group pro-cesses. The aim of this project is to analyze the possible differences in gender, age and educa-tional level with respect to group cohesion in the area of Physical Education in the first cycle of Compulsory Secondary Education. The sample consisted of 306 students who answered three sociodemographic questions in addition to nine questions comprising the Group Cohesion Eval-uation Questionnaire. For the statistical analysis, the Kolmogorov-Smirnov test was used to es-tablish the assumption of normality. Therefore, nonparametric tests were chosen because this as-sumption was not met. Consequently, the Mann-Whitney U test was used to examine gender and the Kruskal-Wallis test was used to analyze age and educational level. Spearman’s Rho test was then used to analyze the association between the items and the sociodemographic variables. Internal consistency was assessed using Cronbach’s alpha. Finally, statistical differences were observed in some items of the questionnaire with respect to age and educational level and, to a lesser extent, in one question specifically in relation to gender. Since these differences may be due to various factors, perhaps even punctual, it would be advisable to develop future lines of research to alleviate this situation.
Downloads
References
Alarcón Orozco, E., Sepúlveda Ruiz, M. del P., & Madrid Vivar, D. (2018). Qué es y qué no es Aprendizaje Cooperativo. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1 ((Enero-Junio) )), 205-220.
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015). Sexo y edad del alumnado sobre las orientaciones de meta en la Educación Física. Estudios Pedagógicos, XLI(2), 25-39.
Barrera, M. A. M. (2014). Uso de la correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Movimiento científico, 8(1), 98-104.
Bermejo Díaz, J. M., Pulido Salas, D., Galmés Panadés, A. M., Serra Payeras, P., Vidal Conti, J., & Ponseti Verdaguer, F. J. (2020). Educación física y universidad: Evaluación de una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo (Physical Education and univer-sity: Evaluation of a teaching experience through cooperative learning). Retos, 39, 90-97. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77834
Calero-Morales, S., Vinueza-Burgos, G. D., Yance-Carvajal, C. L., & Paguay-Balladares, W. J. (2023). Gross Motor Development in Preschoolers through Conductivist and Constructiv-ist Physical Recreational Activities: Comparative Research. Sports, 11(3), 61. https://doi.org/10.3390/sports11030061
Carron, A. V., Brawley, L. R., & Widmeyer, W. N. (1998). The measurement of cohesiveness in sport groups. En Advances in sport and exercise psychology measurement (Joan L. Duda, pp. 213-226). Fitness Information Technology.
Carron, A. V., Hausenblas, H. A., & Mack, D. (1996). Social influence and exercise: A meta-analysis. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18(1), 1-16.
Caspersen, C. J., Pereira, M. A., & Curran, K. M. (2000). Changes in physical activity patterns in the United States, by sex and cross-sectional age: Medicine & Science in Sports & Ex-ercise, 32(9), 1601-1609. https://doi.org/10.1097/00005768-200009000-00013
Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Martínez-Martínez, A., Chacón-Cuberos, R., & Espejo-Garcés, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica deportiva federada y la actividad física familiar. [Motivational climate of adolescents and their relationship to gender, physical activity, sport, federated sport and physical activity family]. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 12(45), 262-277. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04504
Checa Esquiva, I., & Bohórquez Gómez-Millán, M. R. (2020). Psychometric measures of cohe-sion in university work teams. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 108-114. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67379
Cordo Cabal, L., Gómez López, M., Granero Gallegos, A., & Sánchez Alcaraz Martínez, B. J. (2019). Relación del clima motivacional generado por el entrenador y las causas del éxito en jugadores de deportes de equipo. Influencia del género, la edad y la experiencia depor-tiva. Journal of sport and health research, 11(2), 139-150.
Fernández Río, J. (2017). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: Una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32 (2o semestre), 264-269.
Fernandez-Rio, J., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, Á. (2018). Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. 423, 57-80.
García Martínez, S., Sánchez Blanco, P., & Ferriz Valero, A. (2020). Metodologías cooperativas versus competitivas: Efectos sobre la motivación en alumnado de EF (Cooperative versus competitive methodologies: effects on motivation in PE students). Retos, 39, 65-70. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78279
Gil-Madrona, P., Valdivia-Moral, P., González-Víllora, S., & Zagalaz, M. L. (2017). Percepcio-nes y comportamientos de discriminación sexual en la práctica de ejercicio físico entre los hombres y mujeres preadolescentes en el tiempo de ocio. Revista de Psicología del Depor-te, 26(2), 81-86.
Glass, J. S., & Benshoff, J. M. (2002). Facilitating Group Cohesion among Adolescents through Challenge Course Experiences. Journal of Experiential Education, 25(2), 268-277. https://doi.org/10.1177/105382590202500204
Gómez-López, M., Granero Gallegos, A., & Baena Extremera, A. (2010). Perceived Barriers by University Students in the Practice of Physical Activities. Journal of Sports Science & Medicine, 9(3), 374-381.
González, O. C., Fonseca, R. P., & del Pino, F. C. (2023). Didactic system for the identification of possible talents in baseball in sports initiation. Arrancada, 23(46), 140-159. Retrieved 15 de Enero de 2024, from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/662/450
Hernández, M. M., Lorenzo, M. D., & Morales, S. (2024). Ana Fidelia Quiros Moret, an exam-ple for the formation of values from her sporting career. Revista Conrado, 20(97), 189-195. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3647
Iglesias Muñiz, J. C., González García, L. F., & Fernández-Río, J. (2017). Aprendizaje coopera-tivo: Teoría y práctica en las diferentes áreas y materias del currículum. Ediciones Pirámi-de.
Lavega Burgués, P., Alonso Roque, J. I., & Rodríguez Ribas, J. P. (2012). Emociones, género y competición. IV Congreso Universitario Nacional Investigación y Género. https://idus.us.es/handle/11441/39951
Lavega, P., Planas, A., & Ruiz, P. (2014). Juegos cooperativos e inclusión en educación física. Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(53), 37-51.
López Guillén, R. G., & Taveras Sandoval, J. (2022). Uso del aprendizaje cooperativo en edu-cación física y su relación con la responsabilidad individual en estudiantes del nivel se-cundario. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 43, 1-9.
López Nadal, A., & Frutos Salvia, H. (2011). Cohesión grupal: Un estudio observacional de su incidencia en Educación Física. Ágora para la educación física y el deporte, 13(3), 397-410.
Mainer-Pardos, E., Álvarez, V. E., Moreno-Apellaniz, N., Gutiérrez-Logroño, A., & Calero-Morales, S. (2024). Effects of a neuromuscular training program on the performance and inter-limb asymmetries in highly trained junior male tennis players. Heliyon, 10(5), e27081. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27081
Marcos Pardo, P. J., Borges Silva, F., Rodríguez Sierra, A., Huéscar Hernández, E., & Moreno Murcia, J. A. (2011). Indicios de cambio en los motivos de práctica físico-deportiva según el sexo y la edad. Apuntes de Psicología, 29(1), 123-132.
Martín, G. M., & Jiménez, P. J. (2021). Propuesta metodológica para implantar el aprendizaje cooperativo en las clases de educación física en base a los dominios de acción motriz (Methodological proposal to implement cooperative learning in physical education classes based on motor action doma. Retos, 42, 524-534. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87860
Martínez Benito, R., & Sánchez Sánchez, G. (2020). El Aprendizaje Cooperativo en la clase de Educación Física: Dificultades iniciales y propuestas para su desarrollo. Revista Educa-ción, 44(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35617
Martínez, J., Mendoza, M., Ortiz, N., Liquinchana, A., Gabriela, M., Bejarano, A., Xavier, D., Nicolalde, B., Sebastián, D., Calapaqui, J., & Bladimir, J. (2017). Influencia del ambiente familiar y escolar en la práctica de la actividad física-deportiva en niños de 9 a 12 años. EmasF. Revista Digital de Educación Física, 47, 76-88.
Møllerløkken, N. E., Lorås, H., & Pedersen, A. V. (2017). A Comparison of Players’ and Coaches’ Perceptions of the Coach-Created Motivational Climate within Youth Soccer Teams. Frontiers in Psychology, 8(109), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00109
Mosqueda, S., Ródenas-Cuenca, L. T., Balaguer, I., Salcido Otañez, Y. E., & López-Walle, J. M. (2022). Diferencias demográficas de climas motivacionales, necesidades psicológicas básicas y cohesión en jóvenes (Demographic differences in motivational climates, basic psychological needs and cohesion in young people). Retos, 43, 613-622. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88608
Muñoz González, V., Gómez-López, M., & Granero Gallegos, A. (2019). Relación entre la sa-tisfacción con las clases de Educación Física: Su importancia y utilidad y la intención de práctica del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista complutense de educación. https://doi.org/10.5209/RCED.57678
Navarro Ardoy, D., Pellicer Royo, I., & Collado Martínez, J. Á. (2020). Aprendizaje cooperati-vo, ¿quieres llegar rápido o lejos? En Modelos Pedagógicos en Educación Física (1o, pp. 95-119). Independently published.
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York : McGraw-Hill, ©1994. https://www.worldcat.org/title/psychometric-theory/oclc/28221417
Pérez Pueyo, Á. (2007). La organización secuencial hacia las actitudes: Una experiencia sobre la intencionalidad de las decisiones del profesorado de educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 25, 81-92.
Pérez Pueyo, Á. (2013). El estilo actitudinal: Una propuesta para todos y todas desde la inclu-sión en la educación física. Lúdica Pedagógica, 2(18), 81-92. https://doi.org/10.17227/01214128.18ludica81.92
Pérez Pueyo, Á. (2016). El Estilo Actitudinal en Educación Física: Evolución en los últimos 20 años (The attitudinal style in Physical Education: Evolution in the past 20 years). RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 207-215. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.38720
Pérez Pueyo, A., Hortigüela, D., Garijo, A., Casado, O., Heras, C., Herrán, I., Revilla, J., & Centeno, L. (2012). Acrobacias. Una propuesta para todos y con todos en el marco del Estilo Actitudinal. Madrid. Editorial CEP.
Pérez-Pueyo, A. (2010). El Estilo Actitudinal: Propuesta metodológica para desarrollar unida-des didácticas en Eduación Física. CEP.
Ramos, J. R., Campos, I. P., Paniagua, S. G., & Arroyo, N. D. (2024). Associations between the Perceived Importance of Physical Education and Group Cohesion in Secondary School Students. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 51, 1502-1509. https://doi.org/10.47197/retos.v51.99823
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria, Pub. L. No. Real Decreto 217/2022, BOE-A-2022-4975 41571 (2022). https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217
Rojo-Ramos, J., Calero-Morales, S., Gómez-Paniagua, S., & Galán-Arroyo, C. (2024). Cyber-bullying and self-concept in physical education school children. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 17(35), 1-15. https://doi.org/10.25115/ecp.v17i35.9506
Roselli, N. D. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90
Roso-Moliner, A., Gonzalo-Skok, O., Villavicencio-Álvarez, V. E., Calero-Morales, S., & Mai-ner-Pardos, E. (2024). Analyzing the Influence of Speed and Jumping Performance Met-rics on Percentage Change of Direction Deficit in Adolescent Female Soccer Players. Li-fe, 14(4), 466. https://doi.org/10.3390/life14040466
Salkind, N. J. (1999). Métodos de investigación. Pearson Educación.
Usán Supervía, P., Salavera Bordas, C., Murillo Lorente, V., & Álvarez Medina, J. (2017). Creencias y percepciones del éxito en futbolistas adolescentes. Diferencias entre catego-rías deportivas y posición clasificatoria (Beliefs and perceptions of footballers on success. The differences between sporting categories and their qualifying rank). Retos, 31, 207-211. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.48956
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Rojo Ramos, Santiago Gómez Paniagua, Virginia Barragán Erazo, Carmen Galán Arroyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.