Educational inclusion in physical education
Keywords:
educación inclusiva, educación física, actividad físicaAbstract
The benefits of physical activity in the early stages of life are well known and acknowledged in various research and publications. Children, adolescents, and young adults are a vulnerable population that requires personalized attention in their physical, psychological, cognitive, spiritual, and educational dimensions. The research took a qualitative approach and was non-experimental. Descriptive data were analyzed. A bibliographic search was conducted for articles in specialized databases in the field of inclusive education and its relationship to physical education. Among the methods used was induction-deduction, with the aim of internalizing the content related to the topic at hand and deducing the ideas and guidelines that should be implemented. The analysis and synthesis method made it possible to write the scientific article and specify the content. Achieving inclusive education in physical education requires creating spaces where all students can enjoy equal learning conditions and opportunities. To enable this inclusive framework, we must rely on expert advice, appropriate teacher training, and values that allow us to view inclusion as a necessity in the teaching-learning process.
Downloads
References
Ainscow, M. (2003). Desarrollo de Sistemas Educativos Inclusivos [Ponencia]. Se presenta en San Sebastián. The University of Manchester. Chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://sidinico.usal.es/idocs/F8/FDO6565/mel_ainscow.pdf
Amaro, A. (2018). Referentes históricos y precisiones conceptuales de la inclusión educativa en el contexto mexicano. Revista de educación, cooperación y bienestar social, 79-92.
Calero y et al. (2014). Metodología inclusiva desde las ciencias de la actividad físico-deportiva para personas con discapacidad. Proyecto de Investigación. Departamento de Investigaciones y Proyectos Académicos (DIPA). Guayaquil: Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación de la Universidad de Guayaquil, Ecuador.
Campos Granell, J., Llopis Goig, R., Gimeno Raga, M. y
Maher, A. (2021). Percepción de competencia para la
atención de alumnos con necesidades educativas especiales en Educación Física: la voz de estudiantes universitarios de España y Reino Unido. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física
(FEADEF) Edición Web: 1988-2041. Revista Retos,
, 372-37. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79498
Coates, J., & Vickerman, P. (2010). Empowering children with special educational needs to speak up: Experiences of
inclusive physical education. Disability and Rehabilitation: An International, Multidisciplinary Journal, 32(18), 1517-1526.
Council of Europe portal (2023). Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad.
Esteban Bara, F. y Gil Cantero, F. (2022). Las finalidades
de la educación y la LOMLOE: cuestiones controvertidas en la acción educativa. Revista Española de Pedagogía, 80 (281), 13-29. https://doi.
org/10.22550/REP80-1-2022-04
Gobierno Nacional de la República del Ecuador. (2017). Agenda Nacional para la Igualdad en Discapacidades. Quito: Gobierno Nacional de la República del Ecuador.
Hansen, N. (2014). Education and disability: A space where we belong or is history repeating itself? The routledge
international companion to educational psychology. (pp. 225-234) Routledge/Taylor & Francis Group, New York, NY.
Maestro Marín, C. (2011). “Editorial”. CEE Participación Educativa, 18, p. 6-7.
Marín-Suelves, D., & Ramón-Llin, J. (2021). Physical Education and Inclusion: a Bibliometric Study. Apunts. Educación Física y Deportes, 143, pp. 17-26.
https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/1).143.03
Marsden, E., & Weston, C. (2007). Locating quality physical education in early years pedagogy. Sport, Education and
Society,12(4), 383-398.
Martín, D., González, M., Navarro, Y., y Lentigua, L.
(2017). Teorías que promueven la inclusión educativa.
Revista Atenas, 4(40), 90-104.
Rhenals-Ramos, J. C. & Arango-Paternina, C. M. (2022). Implementation of a Pedagogical Vocabulary of Signs in Physical Education. A Pilot Study. Apunts Educación Física y Deportes, 148, pp. 17-25. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-
es.(2022/2).148.03
Ullaguari, S. (2016) “La educación física ecuatoriana con enfoque inclusivo en la diversidad”. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 21 - Nº 217. http://www.efdeportes.com/efd217/la-educacion-fisica-con-enfoque inclusivo.html
Ullaguari Flores, S. (2018). La educación física inclusiva y currículo. Revista de divulgación de experiencias pedagógicas Mamakuna. No. 9, septiembre-diciembre. ISSN: 1390-9940, p. 28-37.
UNESCO (1994) The UNESCO Salamanca Statement and
Framework for Action on Special Needs Education.
Paris: UNESCO.
UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access
to education for all. Paris: UNESCO
UNESCO (2015) Educación Física de Calidad.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340
Unidad de Currículum y Evaluación, M. (2019). Bases Curriculares 3º y 4º medio. Santiago de Chile: Ministerio
de Educación, República de Chile.
Verdugo, M. A. y Rodríguez-Aguilella, A. (2008): “Valoración de la inclusión educativa desde diferentes perspectivas”. Siglo Cero, vol. 39 (4), 228, pp. 5-25.
Yadarola, M.E. (2019). Declaración de Salamanca: Avances
y Fisuras desde las ONGs de/para Personas con Discapacidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 139-156.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Romario Javier Morcillo-Valencia, Vilma Viviana García Caicedo, Elizabeth del Rocío Falcones Barbosa, Jady Elisa Medina Quiñonez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.

































