Comprehensive Teaching: Tactical Pattern Exercises for School Athletes

Authors

  • Rolando Taureaux Ricardo Universidad de Oriente, Cuba
  • Reinaldo Castro Cisneros Universidad de Oriente, Cuba
  • Eduardo Pera Quiñones Universidad de Oriente, Cuba
  • Zureyma Montes Ramírez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Compressive teaching, tactical patterns, tactical preparation, decision making

Abstract

The 13-15 accomplished this work itself at Initiation deportiva escolar (EIDE) Capitan Orestes Acosta’s School of Santiago of Cuba, with the basket players of category years of both sexes. The population of 24 players that various instruments of evaluation that they permitted applied the principal insufficiencies in the tactical preparation, as well as the feasibility of tactical employer’s use with the thought of improving the decision making becoming verified on and 4 trainers were selected for it and, in particular, the identification of situations of game in aggregate according to the internal logic of game. When category applied tactical patterns to increment the basket player’s levels of tactical preparation students 13-15 James’s years of Cuba observed worked out plus signs themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cano, O. (2012). El juego de posición del FC Barcelona. Barcelona: MCSport.

Cantos, J; Moreno, F, (2019) Pedagogía no lineal como método de enseñanza de los comportamientos tácticos en los deportes de equipo, aplicación al rugby. Copyright: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF) ISSN: Edición impresa: 1579-1726. Edición Web: 1988-2041 (www.retos.org) Retos, 35, 402-406

Chow, J. Y; Davids, K, Button; & Renshaw, I. (2015) Relations between nonlinear pedagogy and games-based teaching approaches. In K Davids et al. (Eds.) Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction (pp. 152-165). Routledge.

Chow, J. Y, Davids, K., Button, C., & Renshaw, I. (2015). Why do we what we do? In K. Davids et al. (Eds.) Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction (pp.166-184). Routledge.

Carrillo F, S; Vásquez A, F y Gaviria A, J. M, (2022), Aprendizaje y desarrollo táctico en deportes de cooperación-oposición: revisión sobre los modelos asociados con pedagogías no lineales. Viref Revista de Educación Física Instituto Universitario de Educación Física y Deporte ISSN2322-9411. Enero-Marzo 2022 Volumen11 Número1

Carvalho, D. V., Santos, G. y Rodríguez, R. (2022). Referencias y referenciales para la enseñanza de baloncesto 3x3 de la educación física escolar. Movimiento (28). https://doi.org/10.22456/1982-8918.121634

Delgado, J., & Méndez-Villanueva, A. (2012). Tactical Periodization: Mourinho’s best-kept secret? Soccer Journal, 57 (3), 29.

Echeverri Ramos, J. A. (2011). Implementación de un programa de supervisión reflexiva para la mejora en la toma de decisiones en el período preparatorio de la temporada en deportes de cooperación-oposición. Expo motricidad 2011. https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/331919

Hernández Sotolongo, O., Méndez Lazo, E., Martínez Vidal, R., & Lanza Hernández, M. (2022). Alternativa metodológica para mejorar el pensamiento táctico al Tashi Waza en los atletas de judo de Pinar del Río/Methodological alternative to improve tactical thinking to Tashi Waza in judo athletes of Pinar del Río. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 57-74. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/936

Martín-Barrero, A. (2018). ¿Cómo construir el camino desde el fútbol de la calle al fútbol profesional? Madrid: Ab futbol.

Mourinho, J. (2014). The Daily Telegraph [entrevista]. https://www.telegraph.co.uk/

Oliveira, J.G. (2004). Conhecimento Específico em Futebol. Contributos para a definição de uma matriz dinâmica do proceso ensino aprendizagem/ treino do jogo. Facultad de Deporte de la Universidad de Porto, Porto.

Ortiz. D, Alzola. T, Sánchez, A y Badillo. L (2023) Revisión bibliográfica del entrenamiento tradicional, contemporáneo y la Priorización Táctica aplicabilidad en la Escuela Politécnica de Chimborazo. Pol. Con. (Edición núm. 79) Vol. 8, No 2 febrero 2023, pp. 865-877 ISSN: 2550 - 682X DOI: 10.23857/ pc.v8i2g

Pardo Hernández, R. J. (2020). Modelo de metodología para la enseñanza del baloncesto a los principiantes. Podium, 37, 07-128. doi:10.31095/podium.2020.37.8

Programa Integral de Preparación del Deportista (2020-2024). Editorial Deporte. La Habana. Cuba.

Tamarit, X. (2007) ¿Qué es la “Periodización Táctica? Vivenciar el juego para condicionar el Juego. Pontevedra: Ed. Sportsg.

Tamarit, X. (2010). ¿Qué es la periodización táctica? Barcelona: Mc Sport.

Taureaux Ricardo. R; Freyre Vásquez. F; Charchabal Pérez. D y Castro Cisnero. R (2024). Ejercicios dirigidos a la toma de decisión de los baloncestistas escolares en. Santiago de Cuba. Vol. 21.nl enero- marzo 2024. ISSN: 1817-9088.

Vives. R, M, (2024). Acciones para la utilización de patrones tácticos en la categoría 13-15 años del baloncesto. Trabajo de Diploma. En opción al título de Licenciado en Cultura Física. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Hernández Sotolongo, O., Méndez Lazo, E., Martínez Vidal, R., & Lanza Hernández, M. (2022). Alternativa metodológica para mejorar el pensamiento táctico al Tashi Waza en los atletas de judo de Pinar del Río/Methodological alternative to improve tactical thinking to Tashi Waza in judo athletes of Pinar del Río. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 57-74. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/936

Published

2025-03-19

How to Cite

Taureaux Ricardo, R., Castro Cisneros, R., Pera Quiñones, E., & Montes Ramírez, Z. (2025). Comprehensive Teaching: Tactical Pattern Exercises for School Athletes. Arrancada, 25(50), 58–68. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/729

Issue

Section

Contenido