Methodology for training combined attacks in school category fencers

Authors

  • Marielis Martínez Aguilar Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Silvia Rosa Rodríguez Ramírez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Luis Ferrer Deronceré Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

training methodology, combined attacks, fencing, scholastic category

Abstract

The technical preparation process in fencing constitutes one of the fundamental aspects of fencers’ training; mastery of it is a prerequisite for achieving athletic success. However, the procedures and components underlying it are currently insufficient. Therefore, the research aims to develop a methodology based on a theoretical conception that contributes to improving the training of combined technical elements in school fencers. The methodology was structured accordingly. Theoretical, empirical, and statistical methods were applied. The study population consisted of school-aged fencers (11-12 years old) from the “Capitán Orestes Acosta Herrera” School Sports Initiation School in Santiago de Cuba. The research period was 2020-2024. The quality of the methodology was corroborated by the experts’ evaluation of indicators highlighting its functionality, sustainability, relevance, and feasibility, as well as the results obtained from the pre-experiment, confirmed by various statistical techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akayet, V. A. (1980). La Esgrima. La Habana. Editorial Orbe.

Collazo, A. et al. (2006). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Tomo II. La Habana. ISCF “Manuel Fajardo”.

Camacho, J., Ochoa, N. & Rincón, N. (2019). Revisión teórica de la planificación tradicional y contemporánea en el entrenamiento deportivo. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 5 (2).

Camacho, J., Ochoa, N. & Rincón, N. (2023). Programa Integral para la Preparación del Deportista de Esgrima. La Habana: INDER.

Carroso, D. (2012). Teoría y Práctica del Entrenamiento Deportivo. España: INEF.

Días, J. A. (1984). Fundamentos pedagógicos y fisiológicos de esgrimistas. La Habana. Editorial

Científica Técnica

Federación Internacional de Esgrima Amateur (FIE). (2022). Reglamento de Esgrima. Real Federación Española de Esgrima.

Forteza, A. (2001) Direcciones del Entrenamiento Deportivo. La Habana: Científico-Técnica.

Forteza, A. & Ramírez, E. (2017). Teoría, Metodología y Planificación del Entrenamiento Deportivo. De lo ortodoxo a lo contemporáneo. Sevilla: Deportiva, S.L.

Jiménez, J. (2012). Concepción teórico-metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la unidad curricular análisis del dato estadístico en el programa de formación de grado gestión social para el desarrollo local de la UBV. (Tesis de doctorado). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, La Habana.

Moya, Y. (2021). Estrategia didáctica para el tratamiento de la táctica en los taekwondistas categoría 11-12 años. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín, Holguín.

Navarro, S. (2007). La iniciación deportiva y la planificación del entrenamiento. La Habana: Deportes.

Tejeda, M. (2016) Estrategia educativa para instruir la distancia durante la preparación táctica de

los esgrimistas. Granma.

Vasconcelos, A. (2000). Planificación y organización del entrenamiento deportivo. Barcelona: Paidotribo.

Verkhoshansky, Y. (2002). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Barcelona: Paidotribo.

Published

2025-04-07

How to Cite

Martínez Aguilar , M., Rodríguez Ramírez, S. R., & Ferrer Deronceré, L. (2025). Methodology for training combined attacks in school category fencers. Arrancada, 25(50), 97–113. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/732

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)