Methodology for training combined attacks in school category fencers
Keywords:
training methodology, combined attacks, fencing, scholastic categoryAbstract
The technical preparation process in fencing constitutes one of the fundamental aspects of fencers’ training; mastery of it is a prerequisite for achieving athletic success. However, the procedures and components underlying it are currently insufficient. Therefore, the research aims to develop a methodology based on a theoretical conception that contributes to improving the training of combined technical elements in school fencers. The methodology was structured accordingly. Theoretical, empirical, and statistical methods were applied. The study population consisted of school-aged fencers (11-12 years old) from the “Capitán Orestes Acosta Herrera” School Sports Initiation School in Santiago de Cuba. The research period was 2020-2024. The quality of the methodology was corroborated by the experts’ evaluation of indicators highlighting its functionality, sustainability, relevance, and feasibility, as well as the results obtained from the pre-experiment, confirmed by various statistical techniques.
Downloads
References
Akayet, V. A. (1980). La Esgrima. La Habana. Editorial Orbe.
Collazo, A. et al. (2006). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Tomo II. La Habana. ISCF “Manuel Fajardo”.
Camacho, J., Ochoa, N. & Rincón, N. (2019). Revisión teórica de la planificación tradicional y contemporánea en el entrenamiento deportivo. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 5 (2).
Camacho, J., Ochoa, N. & Rincón, N. (2023). Programa Integral para la Preparación del Deportista de Esgrima. La Habana: INDER.
Carroso, D. (2012). Teoría y Práctica del Entrenamiento Deportivo. España: INEF.
Días, J. A. (1984). Fundamentos pedagógicos y fisiológicos de esgrimistas. La Habana. Editorial
Científica Técnica
Federación Internacional de Esgrima Amateur (FIE). (2022). Reglamento de Esgrima. Real Federación Española de Esgrima.
Forteza, A. (2001) Direcciones del Entrenamiento Deportivo. La Habana: Científico-Técnica.
Forteza, A. & Ramírez, E. (2017). Teoría, Metodología y Planificación del Entrenamiento Deportivo. De lo ortodoxo a lo contemporáneo. Sevilla: Deportiva, S.L.
Jiménez, J. (2012). Concepción teórico-metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la unidad curricular análisis del dato estadístico en el programa de formación de grado gestión social para el desarrollo local de la UBV. (Tesis de doctorado). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, La Habana.
Moya, Y. (2021). Estrategia didáctica para el tratamiento de la táctica en los taekwondistas categoría 11-12 años. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín, Holguín.
Navarro, S. (2007). La iniciación deportiva y la planificación del entrenamiento. La Habana: Deportes.
Tejeda, M. (2016) Estrategia educativa para instruir la distancia durante la preparación táctica de
los esgrimistas. Granma.
Vasconcelos, A. (2000). Planificación y organización del entrenamiento deportivo. Barcelona: Paidotribo.
Verkhoshansky, Y. (2002). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Barcelona: Paidotribo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marielis Martínez Aguilar , Silvia Rosa Rodríguez Ramírez, Luis Ferrer Deronceré

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.

































