Proposal of teaching tasks for the development of independent work from the Physical Education subject
Keywords:
Teaching tasks, Independent work, Physical Education subject, Cognitive IndependenceAbstract
The objective of this research is to contribute to the development of independent work, in strengthening the general and integral formation of man, through a system of teaching tasks, from what is learned in Physical Education classes. The proposal focuses its attention on a system of teaching tasks elaborated from contents established in the subject through which the development of independent work is promoted. For the verification of the problem and the evaluation of the effectiveness of the proposal in the pedagogical practice, various investigative methods were used, standing out among the theoretical ones the analysis-synthesis and the structural systemic, as well as the documentary analysis and the interview as an empirical technique and for information processing, percentage analysis. The results showed that the proposed teaching tasks favor the development of the cognitive independence of the students, constituting the center of their own learning under the direction of the teacher.
Downloads
References
Amador-Cabrera, A. B.; Lanza-Escobar, N. y Cordero-González, A.T. (2012) Sistema de tareas docentes para el desarrollo del trabajo independiente desde la asignatura Pedagogía para la carrera de Cultura Física. Revista electrónica Ciencia e innovación tecnológica en el deporte, 7 (3)25-38.
Cadena-Cortez, V. (2021). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de la comunicación en el deporte. Arrancada, 21(40), 142–156. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/416
Hernández-Nieto, B. (mayo, 2009) Los métodos de enseñanza en la Educación Física. Revista Digital del deporte, 14(132),1-18. http://www.efdeportes.com/
Mataran, A. (2015) Las exigencias actuales de la universidad y la implicación del estudiante en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Latinoamericana y Caribeña de Educación, 3 (II), 400-410. http://www.revista.iplac.rimed.cu
Menéndez-Gutiérrez, S. y Morales Ferrer, A. M. (2001) Los estilos de enseñanza en la educación física. Mosston. M. y Ashworth, S. La enseñanza de la Educación Física. La reforma de Los estilos.
Montes de Oca-Recio, N. y Machado, X. (2011) Estrategias docentes y métodos enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Revista Humanidades Médicas, 11(3), 474-489. http://www.humanidadesmedicas.sld.cu
Oliva-Calás, Y.; Rodríguez-Elías, A. O. y Guerra Martínez., N. (2021). Las relaciones empáticas entre directivos y subordinados, una alternativa para el desarrollo comunitario. Revista científica Olimpia, 18(4), 136-145. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2843
Páez-Basabe, M.; Sánchez-Quintero, N y Miló-Dubé, M. (septiembre-diciembre, 2019) Evaluación formativa en Educación Física, a escolares con discapacidad intelectual. PODIUM, Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), 509-526. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/
Ponce, M. (2016). La autogestión para el aprendizaje en estudiantes de ambientes mediados por tecnología. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 7(12), 7-25. http://www.redalyc.org/articulo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Reinaldo José Rodríguez-Payaré, Reynier Rodríguez-González, Luis Manuel Maceo-Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.