System of body expression activities for the inclusion of students with Down Syndrome in the Physical Education class
Keywords:
Physical Education, Down Syndrome, Corporal Expression, Inclusion.Abstract
The general objective of this article is to propose a system of corporal expression activities for the inclusion of students with Down syndrome in physical education classes, which was validated by a group of experts. Its type of research is of qualitative approach and a bibliographic review is carried out as stated in the theoretical framework linking the central aspects that constitute the research problem which are Inclusion and Corporal Expression in Physical Education, at the same time reflections and criteria are issued about the points of view of the various authors to offer new concepts that contribute to the research. Subsequently, the methodology used and the techniques applied, such as observation cards, open interviews and survey, which facilitated the collection of reliable data that support the objectives set forth, are explained in a broad and detailed manner. On the other hand, a population of 200 students was applied, taking as a sample the 8 students of the parallel including a student with Down Syndrome, belonging to an educational institution. It is expected that the impact of the research will be to promote the inclusion of students with Down syndrome in the Physical Education class through the system of corporal expression activities.
Downloads
References
Alceo Yanes, E., Palacios González, D. M., & Santos Valdivia, A. (2024). Desarrollo de actividades fisicas, volitivas, ritmicas y de coordinación en alumnos con sindrome de down.
Arteaga, I. H., Lopez, K. M. F., Vasquez, A. C. E., & Nuzcue, E. J. M. (2020). Education and Solidarity: A Path towards Educational Inclusion. Social and Education History, 9(3).
Azpeitia, A. R. (2021). El uso de la danza, el movimiento y la expresión corporal en el contexto de la discapacidad intelectual. Las Políticas Sociales en Europa, 47(2), 112-124.
Ccama Arisaca, O. D. (2021). El Juego lúdico y la motricidad gruesa en niños de cuatro años de la Institución educativa inicial Nro. 1506 Tahuantinsuyo, distrito de Ayaviri, Melgar-Puno, 2020.
Constitución Política del Ecuador [Const]. Art.11. 20 de octubre del 2008 (Ecuador)
CONADIS (2023) Estadísticas de Discapacidad.
Crespo, J. M. A., López, I. G., & Martín, M. M. (2013). La expresión corporal: un proyecto para la inclusión. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (24), 107-112.
Estrategia de las Naciones Unidas para la inclusión de la discapacidad. (2011). https://unsdg.un.org/es/resources/estrategia-de-las-naciones-unidas-para-la-inclusion-de-la-discapacidad
Flores Andino, C. A. (2020). Inclusión escolar de niños con síndrome de DOWN (Master’s thesis, Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi; UTC.).
Hoyos Gazabon, O. D. (2019). Estudiantes con Síndrome de Down definiendo en geometría.
Ibarra, O. R., Obregon, M. L., Ibarra, F. R., & López, F. R. (2024). La expresión corporal en la inclusión educativa en estudiantes con necesidades educativas especiales. 593 Digital Publisher CEIT, 9(2), 51-64.
Izquierdo, M. C. N., & Navas, S. A. J. (2021). Ludomotricidad y música: influencia en el desarrollo motor en niños con Síndrome de Down. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 649-668.
Mora-Castelletto, V., Muñoz-Montes, M. M., Pozo-Tapia, F., Fuentes-López, E., Alves, G. Â. D. S., & Rivera-Bahamonde, C. (2021). Efecto de una intervención en actitudes y expectativas de aprendizaje de profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down. Revista CEFAC, 23, e8421.
Morales, V. (2016). La importancia de la expresión corporal en educación infantil. Trabajo Fin de Grado). Universidad de Granada, Granada (España).
Rodríguez Bayona, K. V., Molina Pérez, E. L., & García García, S. P. (2022). Inclusión de niños con síndrome de Down y su afectación emocional, una perspectiva desde la psicología clínica (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO).
Ruiz Rodríguez, E. (2021). La gestión del aula: Una herramienta para la inclusión del alumnado con síndrome de Down.
Sánchez Herranz, M. (2020). Beneficios de la psicomotricidad en el alumnado con síndrome de Down: propuesta de danza vivenciada.
Sánchez Fuentes, S. (2022). Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(2), 17-20.
Sapon-Shevin, M. (2014). La inclusión real: Una perspectiva de justicia social.
Stokoe, P. (2024). La expresión corporal y el niño. Melos.
Torres, J. J. P., Banchón, I. P. S., & Caraballo, G. D. L. C. M. (2024). Estrategia metodológica: Una práctica de inclusión de estudiantes con Síndrome de Down en Educación Física. Journal of Science and Research, 9(1), 1-28.
UNESCO (2008). Conferencia internacional de educación.
Zambrano, M. M. M., & Conce, M. B. (2024). Análisis de los Desafíos y Oportunidades en la Inclusión de Personas con Síndrome de Down en la Sociedad. Journal Growing Health, 1(2), 157-179.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ashley Stefany Barriga Salinas, Dayana Cecibel Andrade Lazo, Orlando Patricio Romero Ibarra, Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.