Strategy for continuous training for teachers of the School for Physical Education Teachers (EPEF)
Keywords:
continuous training, contents of Therapeutic Physical Culture, graduate.Abstract
The need to improve the performance of the graduate, as well as the development of pedagogical skills to solve the main problems in their sphere of professional activity, has motivated the search for theoretical foundations that contribute to improving the quality of their training. This article is derived from the master’s thesis that is carried out with the same title, it is delimited as a scientific problem: ¿How to promote the continuous training of graduates from the School for Physical Education Teachers of Santiago de Cuba in relation to the content of Prophylactic and Therapeutic Physical Culture? For this purpose, the objective was to develop a pedagogical strategy to monitor the graduates of the School for Physical Education Teachers of Santiago de Cuba, in relation to the contents of Prophylactic and Therapeutic Physical Culture, the following authors were consulted Malagón & Graell (2022), Bernaza (2020), Téllez (2019), Barros Bastidas (2018); Iglesias (2018); and Escudero (2018), and In the development of this research, scientific methods and techniques were applied, such as analytical-synthetic, inductive-deductive, documentary review, observation, survey, interview and mathematical statistics, which favored their performance in the communities. The designed strategy constituted an instrument to acquire and/or perfect professional skills. It is concluded that the strategy is open and flexible, it was submitted to the criteria of specialists and they consider that its content and form of implementation is clear and relevant, which will enable the progressive development of professional skills from their workplace.
Downloads
References
Alfageme-González, M. B., & Nieto Cano, J. M. (2017). Los docentes de la enseñanza obligatoria en España y las actividades de formación continua. Perfiles educativos,39(158), 148-165. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58788]
Barros Bastidas, C. (2018). Formación para la investigación desde eventos académicos y la producción científica de docentes universitarios. Revista Lasallista De Investigación, 15(2). Disponible en: https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a32
Bernaza Rodríguez, G. J., Aparicio Suárez, J. L., de la Paz Martínez, E., Torres Alfonso, A. M., & Alfonso Manzanet, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400015
Casero Dupuy, O., Robert Hechavarría, R. E., Rabilero Sabates, H. R. y Lazo Cremé, I. (2024). Acciones para la evaluación formativa del modo de actuación físico-motriz en estudiantes de Cultura Física. Arrancada, 24(1), 258-271. https://arrancada.cuaje.edu.cu.
Escudero Muñoz, J. M., González González, M. T., & Rodríguez Entrena, M. J. (2018). La formación continua del profesorado. Educación XX1,21(1), 157-180. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20183 ]
Escudero Muñoz, J. M. (2018). La formación continua del profesorado de la educación obligatoria en el contexto español. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado,21(3), 1-20. http://hdl.handle.net/10481/48715]
Gaceta oficial No.10 del 6 de febrero del 2020 https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/02/GOC-2020-O10.pd
Galarraga Tria E. N. (2024). Estrategia pedagógica para la capacitación de docentes de educación física del estado de Baja California en México. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=328531
Hechavarría-López, N., & Oroceno-Aragón, M. (2014). Estrategia curricular para Formación Pedagógica del licenciado en Cultura Física. Arrancada, 13(24), 4452. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/24-6
Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., & Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090]
Ley No. 116, del Código de Trabajo. Actualizado en diciembre del 2020. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-no-116-codigo-de-trabajo
Malagón-Terrón, F., & Graell-Martín, M. (2022). La formación continua del profesorado en los planes estratégicos de las universidades españolas. Educación XXI, 25(1), 433-458. Acceso: 15/01/2023. https://doi.org/10.5944/educXX1.30321
Resolución No.289/2019 Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada de nivel medio. https://www.mined.gob.cu/publica-gaceta-oficial-de-la-republica-de-cuba-decreto-364-sobre-formacion-y-desarrollo-de-la-fuerza-de-trabajo-calificada/?print=print
Rodríguez Carrillo, M., & Urbay Rodríguez, M. (2015). La formación continúa del profesor en la universidad cubana actual. Gaceta Médica Espirituana, 17(3), 214-222. ISSN 1608-8921. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212015000300024
Sivira Barreto E. C. (2014). Estrategia de capacitación para mejorar el desempeño profesional de los profesores integrales que imparten la clase de Educación Física en el nivel primario de la parroquia San Antonio. EFDeportes.com, Revista Digital Buenos Aires. https://www.efdeportes.com/efd194/profesores-integrales-que-imparten-educacion-fisica.htm
Téllez-Lageyre, A., Bravo-Rodríguez, Á., Martínez, R. L., & Rodríguez-Fajardo, J. (2019). Vigencia del pensamiento pedagógico de Fidel Castro en la formación continua del maestro primario. Maestro y Sociedad, 3-11. http://maestroysociedad.uo.edu.cu
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maribel Bell Kindelán, Rebeca Eulalia Robert Hechavarría, Carmen Milagros Salfrán Vergara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.