Stimulation of rhythm of the movement in the class of physical education

Authors

  • Maizie Fuentes Sánchez Facultad de Cultura Física, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Eddys Enrique Maturrel Rigondeaux Academia Provincial de Béisbol, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

stimulation, rhythm of movement, class of Physical Education

Abstract

The objective of this article is to elaborate a methodology to stimulation the rhythm of movement in scholars of six-seven years in the class of Physical Education with contextualized, personalized and integrated character sustained in the perceptive-motive, space-times, rhythmic education dimensions and its indicators. Among the antecedents of this study are López (2006), Collazo (2010), Carmona (2010), Ruiz (2010), González (2013),Vega (2014),Zambrano & Carrillo (2015) Guevara (2018), Cazulo(2021), Camué (2024), Cordón, Gato. Batista y Castillo (2021); Cordón, Castillo y Gato (2023) y Cordón, Castillo y Gato (2024) who investigated on the rhythm but insufficient in relation to the rhythm of movement in these ages. The methods of the theoretical levels were used (analysis-synthesis and inductive-deductive), empiric (observation, experiment, test of Aim of Stamback), as well as the mathematical-statistical ones (squared Ji and McNemar), the survey technique and experts’ approach. The methodology favors the later learning of the sport motive abilities and the preparation of the professors from this subject when standing out its relevancy and feasibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Romero-Camué, K.; Fuentes -Sánchez, M.(2024). Juegos para desarrollar la coordinación en escolares de tercer grado en la Educación Física.Vol. 2, Num. 3. Revista Científica CEDEFIS, http://cedefis.edu.mx/volumen-2-n3/

Carmona, R. (2010).Diseño y estudio para la validación de un test combinado complejo psicomotor original que evalúe los niveles de las capacidades perceptivo-motrices en alumnos y alumnas d educación infantil y primaria. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Granada, España.

Cazulo. D.(2021). Juegos para estimular el ritmo en la clase de Educación Física.( Tesis inédita de fin de grado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Collazo, A. (2010).Una propuesta alternativa para contribuir al desarrollo de la capacidades físicas en estudiantes entre los 6-11 años en el municipio Artemisa. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.

Cordón, R.; Gato, E.; Batista, L. y Castillo, M. (2021). Actividades para el desarrollo de la expresión corporal en atletas de gimnasia rítmica. Revista Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 14, 34, 30–43.https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/753

Cordon, R.; Castillo, M. y Gato, E. (2023). Los pasos de danza en la categoría pioneril de gimnasia rítmica de Holguín. Revista Olimpia. 20. 3 http://revistas.udg.co.cu , http://doi.org/10.17533/udea.efyt.v34n2a06

Cordon, R.; Castillo, M. y Gato, E. (2024). Los pasos de danza en la categoría pioneril de gimnasia rítmica. Ciencia y Deporte, 9, 1, 176-190. http://dx.doi.org/10.34982/2223.1773.2024.v9.no1.012.

Guevara, L. (2018). Juegos para desarrollar el ritmo de movimiento en esacolares de 6-7 años en la Educación Física. (Tesis inédita de fin de grado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

López, A. (2006).La Educación Física. MÁS Educación Física que Física. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación (2016). Programa y Orientaciones Metodológicas de Educación Musical. Primer grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ruiz, A. (2010).Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Stamback, M. (1976). Batería de test para medir el ritmo. Recuperado de https://vdocuments.mx/prueba-de-ritmo-de-mira-stamback.html

Vega, C. A. (2014). Música y Educación Física: el ritmo que nos une. (Trabajo

inédito de fin de grado) .Universidad de Valladolid, Valladolid, España.

Zambrano, F. y Carrillo, R. (2015).Las capacidades coordinativas de ritmo y temporización y los juegos básicos de lógica matemática. Recuperado de https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/8529

Published

2025-03-19

How to Cite

Fuentes Sánchez, M., & Maturrel Rigondeaux, E. E. (2025). Stimulation of rhythm of the movement in the class of physical education. Arrancada, 25(50), 89–96. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/731

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)