Inclusion and physical culture for permanence in higher education
Keywords:
inclusion, permanence, special educational needs, curricular methodological adaptationsAbstract
The Cuban university, in its constant search for excellence in all processes, develops and promotes policies for its contribution to sustainable and resilient development. This research is based on the problem of the preparation, acceptance and permanence of students with disabilities in the Faculty of Physical Education at the University of Oriente, showing that it is still insufficient to assume the educational attention of university students with special educational needs for their professional training, using an exploratory-descriptive approach. The methodology applied is based on the selection of teachers and students with disabilities as a sample and the methods (theoretical and empirical), techniques and participation action research are applied, the results of which showed the need for preparation and insufficient knowledge on the subject, as well as the application of inclusion tools, constituting the contribution of this work the elaboration of curricular methodological adaptations of inclusion for permanence in the Physical Education career. The discussion highlights that inefficient preparation in attention to diversity can hinder the academic and social development as well as the permanence of these students, arriving at the conclusions that the teaching staff has and maintains a positive attitude to implement programs with inclusive pedagogical approaches promoting a diverse learning environment and achieving the permanence and development of the professional pedagogical skills of these students as future graduates of the Physical Culture career.
Downloads
References
Albert- Márquez, M. (2023) Educación inclusiva en la universidad. Reflexiones desde la experiencia en el curso “Asistente jurídico” dirigido a personas con discapacidad intelectual. Revista Derechos Humanos y Educación, (8), pp.188
Arranza -Reinado, K. V.; Ibarra- García, M. E., Muñoz -Macías, V. M. & Medrano- Plana, Y. (2023). Factores determinantes en la permanencia educativa de estudiantes con discapacidad. RECIAMUC, 8(2), 827-835. https://doi.org/10.26820/reciamuc/8.(2).abril.2024.827-835
Borges- Rodríguez, S. y Orosco-Delgado, M. (2014) Inclusión educativa y pedagogía Especial. La Habana: Educación Cubana
Cascaret-Castillo, R.; Duany-Timosthe, M. & Ávila Saint-Felix, N. (2022) La preparación de los estudiantes de cultura física para la atención a la diversidad educativa. Arrancada, 22(41).
Cobas -Ochoa, C. L., Gayle -Morejón, A., Navarro -Quintero, S., y Guerra -Iglesias, S. (2008). Las adaptaciones curriculares y la igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana: Editorial. Pueblo y Educación.
Díaz- Hernández, J.; Sánchez -Hernández, Y. & Díaz -Bernal, A. (2021). La inclusión de estudiantes con discapacidad en la educación superior cubana. Su evolución y etapas fundamentales. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. 12(4).
Díaz-Susavila, T. (2023, 29 de noviembre). Universidad del Deporte ante la diversidad y la inclusión. Publicación del Instituto Nacional de Deportes, Educación Física y Recreación INDER. La actualidad de deporte cubano https://www.jit.cu/NewsDetails.aspx?idnoticia=712849
Fernández- Bereau, V. B., López- Rodríguez del Rey, M. M., & Pérez -Pérez, E. (2022). La inclusión: principio de la responsabilidad social de la universidad. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 311-320.
Garcés- Suárez, E., Alcívar -Fajardo, O., & Garcés- Suárez, E. (2022). La educación inclusiva en la universidad: reclamos y propuestas. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 336-343.
Julca- Guerrero, F., Nivin- Vargas, L., Castro-Menacho, K., & Vera-Gutiérrez, F. (2023). Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú). Desde el Sur, 15(2), Lima; pp. 1–26. http://dx.doi.org/10.21142/des-1502-2023-0030
Lamata, C., Grassi, M., Coterón, J. Becerra-Muñoz, W, & Pérez-Tejero, J. (2024). La inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales en Educación Física según la opinión de sus protagonistas: un estudio cualitativo en España. [Aceptado para publicar], UPM, España.
Ministerio de Educación Superior (2022). Resolución 47. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias.
Pascual, A. (2007). Actividad Física Adaptada en las necesidades educativas especiales. La Habana: Pueblo y Educación, p.15.
Tapia-Ortiz, Y. A., Tapia-Sosa, E. V., & Reyes-Palau, N. C. (2022). La Cultura Física y la educación inclusiva en contextos innovadores para desarrollar competencias investigativas interculturales. Arrancada, 22(42), 95–108. Recuperado a partir de https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/469
UNESCO (2003). Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación: un desafío y una visión, documento conceptual. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134785_spa
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Teresa Nápoles Gómez, Javier Pérez Tejero, José Solin Franco Velásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.