Self-efficiency scales of the 400 meters with fences for athletics
Keywords:
Self-efficacy Scale, Modality 400 with hurdle, Psychometric properties, Athletics, Technical execution, Competitive performanceAbstract
This research aims to develop and validate self-efficacy scales for the technical execution of the 400-meter hurdles modality. Among the background of the subject are some scales made of technical and tactical indicators in Soccer, Taekwondo and Athletics Throws. The sample was 5 athletes, 2 men and 3 women. The applications were made in 3 confrontations and competitions: Rafael Fortún, Cuba Cup and Barrientos Memorial in three macrocycles, I and II towards the Lima 2019 Pan American Games and macrocycle I towards the Tokyo 2020 Olympic Games; for a total of 42 applications in women and 28 in men. Experts were consulted and statistical analyzes were carried out to assess the psychometric properties through Statistical Package for Social Sciences version 20.0: "Cronbach's Alpha" and descriptive. The experts agreed that the scales met the theoretical and activity requirements. In the piloting, in both scales there were domains and items that needed to be reviewed, these were eliminated. The scale for men was made up of 6 domains and 17 items and that of women by 5 and 22, respectively. The validations showed acceptable and high coefficients of internal consistency in Cronbach's Alpha (α= .861 in men and α= .918 in women) and the item-total correlations express a close relationship between the domains and items in both sexes. There is reliability for inclusion as methods for psychological control in this modality in the Cuban national team.
Downloads
References
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. http://www.psycnet.apa.org
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hill
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W. H. Freeman and Company.
Bompa, T.O. (2016). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Editorial Hispano Europea. http://www.books. google.es.
De Andrade-Bastos, A.; Salguero, A.; González-Boto R. y Márquez, S. (2005). Habilidad física percibida en nadadores de competición brasileños. Cuadernos de Psicología, 5(1 y 2), 245- 255. http://www.revistas.um.es
Estevan, I.; Alvarez, O. y Castillo, I. (2016). Autoeficacia percibida y rendimiento táctico en taewondistas universitarios. Cuadernos de psicología 16(2), 51-54. http://www.scielo.isciii.es
García, D. y Zubiaur, M. (2019). Análisis de la percepción autoeficacia en pilotos parapente. Revista de psicología del deporte 28(2), 41-48. http://www.ddd.uab.cat
García, F. y Martínez, J.A. (2014). Psicología del deporte aplicada: Experiencia cubana. Informació Psicologica, 108, 31-44. http://www.informaciopsicologica.info/revista/article/view/136
García-Naveira, A. (2018). Autoeficacia y rendimiento en jugadores de fútbol. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(18), 66-78. http://revistas.um.es/cpd
González, G., Baldivia, P., Zagalaz, M. y Romero, S. (2015). The self-confidence and control of stress in soccer players. Reviuw of studies. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte 10(1), 95-101. http://handle.net/10234/176255
González, L. (2001). Resultados del control psicológico del entrenamiento en saltadores cubanos de alto rendimiento. Buenos Aires, 6(33). https://www.efdeportes.com/efd33a/saltad.htm
González, L. (2017, 3 de julio). El ritmo en los 400 metros con vallas. Slideshare .Scribd Company. Consultado el 3 de octubre 2020. https://es.slideshare.net
Hernández, J. L; Velázquez, R.; Martínez, M.A.; Garóz, I. y Tejero, C.M. (2011). Escala de Autoeficacia Motriz: propiedades psicométricas y resultados de su aplicación a la población española escolar. Revista de psicología del deporte. 20(1), 13-28. http://www.rpd-online.com
Hernández- Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. MacGraw-Hill Interamericana Editores.
Huanaco, M.A. (2019). Metodología de la enseñanza- aprendizaje de las carreras 100, 200 y 400 mts. [Tesis de diploma]. Universidad de Educación Enrique Guzmán y Valle http://repositorio.une.edu.edu
Lewis, B.; Williams, D.; Frayed, A. y Marcus, B. (2016). Self-efficacy versus perceived enjoyment as predictors physical activity behavior. Psycology and Healt, 31(4), 456- 469. DOI: 10.1080/08870446.2015.1111372
Iskra, J. y Pietrzak, M. (2016). Flat versus rhythm endurance in 400 m hurdle training. Atletika. 39-44. http://www.fsport.uniba.sk
Machado, T. A.; Balaguer, I.; Paes, M. J.; Fernándes, G. J. y Stefanello, J. M. F. (2018). Self-efficacy in volleyball: What has been evaluated? A systematic review. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 76-94. http://revistas.um.es/cpd
Molina, L. (2017). Estudios prácticos sobre la preparación físico-técnica de la disciplina 400 m con vallas categoría 16-17 años. Ciencia y Deporte 2(1), 80-98. http://www.cienciaydeporte.reduc.edu.cu
Montoya, C.A. (2018). Dinámica de autoeficacia, ansiedad, perfil anímico y desempeño deportivo en lanzadores cubanos de Atletismo. [Tesis de Maestría]. Repositorio de la Universidad de la Habana.
Ordoqui, J.A. (2019). Adecuaciones autovalorativas parciales de rendimiento y efectividad competitiva de boxeadores del equipo nacional cubano. [Tesis de Doctoral]. Repositorio de la Universidad de la Habana.
Ruiz, J.I. (2011) Metodología para el ritmo de carrera en la prueba de los 400 metros con vallas. [Tesis doctoral]. Repositorio de la Universidad de las Ciencias de Cultura Física y el Deporte.
Saez, G. (2018). Análisis de la autoeficacia táctica deportiva de Taekwondo. Revista entrenamiento deportivo 32(4). http://www.g-se.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Larién López Rodríguez, Ricardo Molina-Chiu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.

































