The teaching of the elements of difficulty in sports aerobic gymnastics

Authors

  • Anisleidy Abreu-Arranz
  • Dailyn González-Rosellol Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana
  • Yusimil Ramos-Quian Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba

Keywords:

Elements of Difficulty, Aerobic Sports Gymnastics, Methodological Model, Camagüey National University Competition 2017

Abstract

The present investigation is developed from the deficiencies detected in the use of the elements of difficulty of Sports Aerobic Gymnastics in the Camagüey 2017 national university competition. a significant number of errors in the execution of these movements during the event, plus teaching of the elements of difficulty based on elements related to Rhythmic Gymnastics and Artistic Gymnastics, demanded a prompt scientific investigation in this regard. Regarding the teaching of Aerobic Sports Gymnastics, several authors have dealt with the instruction of some elements of difficulty. Even so, there are other elements, typical of this sport, of which there are no declared forms for its teaching in the Cuban university context. When analyzing the deficiencies, it was detected that the cause of the problem lies in the fact that the coaches do not have ways to teach the elements of this sport, which is why the objective of the investigation is drawn up: to develop a methodological model for the teaching of the elements of difficulty for the university teams of Sport Aerobic Gymnastics, using theoretical and empirical methods such as: analysis-synthesis, modeling, document review and interview. The work covers different criteria that make up the intrinsic elements of a model: the objective, the indicators that describe the content and the guidelines for its application. The solution of the methodological model for the teaching of the elements of difficulty of Aerobic Sports Gymnastics, generates positive general results, of impact to the problem posed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, A. (2019). Indicadores biomecánicos para la enseñanza del elemento de dificultad Helicóptero a Wenson en Gimnasia Aeróbica Deportiva. Acción, 15. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/52

Abreu-Arranz, A.; González-Rosellol, D. y Ramos-Quian, Y. (2022). Estudio de la ejecución del straddle jump en la gimnasia aeróbica deportiva universitaria. Acción, 18, 1-5. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/212/690

Amaral, G. (2013) The functional organization of perception and movement. In E. Kandel; J. Schwartz; T. Jessell; S. Siegelbaum & A. Hudspeth (Eds.), Principles of neural science (5th ed.). McGraw-Hill. https://neurology.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1049&sectionid=59138139

Bello, A. y Ortiz, H. (2012) Multimedia para la enseñanza de elementos técnicos en el aerobio deportivo de la provincia de Camagüey.

Carro, R. (2017). Metodología para el proceso de enseñanza aprendizaje de la rutina en la Gimnasia Aerobia Deportiva [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"].

Carro-Asen, R. (2020). Acciones metodológicas para el montaje de la rutina en la Gimnasia Aerobia Deportiva. Mundo Fesc, 10 (s1), 14-26. file:///C:/Users/arrancada/Downloads/Dialnet-AccionesMetodologicasParaElMontajeDeLaRutinaEnLaGi-7490158.pdf

Copello, M. (2001) Diseño Didáctico para la Formación del Judoka a Partir de la Estructura de la Técnica y los Elementos Básicos [Tesis Doctoral, Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”].

García-Molina, A.; Tirapu-Ustárroz, J.; Luna-Lario, P.; Ibáñez, J., & Duque, P. (2010). ¿Son lo mismo inteligencia y funciones ejecutivas? Neurol, 50, 738-746. file:///C:/Users/arrancada/Downloads/InteligenciayFFEE_GarciaTirapuLunaIbanezyDuque2010.pdf.pdf

González, D. (2020) Estudio de la ejecución del elemento Straddle jump en el atleta masculino de gimnasia aeróbica deportiva de la UCCFD “Manuel Fajardo”. Universidad de las ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”.

González-Estrada, J. A. (2008). Sistema de orientaciones metodológicas para optimizar el desempeño táctico de los competidores de Judo [Tesis de maestría, Instituto Superior de Cultura Física "Manuel Fajardo"].

International Gymnastics Federation. (2020) Puntuation code 2021–2024 ed. s. l. Technical comote of the gymnastics aerobic of FIG. https://www.gymnastics.sport

Jackson, L. T. (2011) Methodological models of teaching. I design and funsionamient. www.redalyc.org

Martell, R. (2014) Pasos metodológicos para la enseñanza del elemento técnico L support con medio giro [Tesis Licenciatura, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"].

Navarro, D. (2006) Metodología para la enseñanza de la Gimnasia Aerobia aerobia deportiva escolar. Depor5tes. https://isbn.cloud/en/9789597133544/metodologia-para-la-ensenanza-de-la-gimnasia-aerobia-deportiva-escolar/

Navarro, D. (2008) Propuesta de una metodología para el trabajo de la Gimnasia Aerobia en el II ciclo de la enseñanza primaria. Deporte.

Navarro, H. (2017). Las habilidades operacionales como componentes del estado cognitivo de pacientes con enfermedades de sistema nervioso [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"].

Navarro, L.; Carballosa, Z. & Monzón, H. (2017). Propuesta de ejercicios para mejorar los elementos de dificultad de la fuerza estática en las alumnas de la Gimnasia Aeróbica Deportiva. Universidad y Sociedad, 9(2), 267-270. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/577/640

Pérez, D. (2021) La biomecánica en la enseñanza y corrección de errores de los elementos técnicos de la GAD. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo".

Rodríguez, M. (2021) La preparación física en la GAD. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo".

Sánchez, L. (2014). Giro ilusión a split vertical: pasos metodológicos para su enseñanza [Tesis de Licenciatura, Universidad de ciencias de la cultura física y el deporte "Manuel Fajardo"].

Sastre-Riba, S. & Viana-Sáenz, L. (2016). Funciones ejecutivas y alta capacidad intelectual. Neurol, 62, 65-71. http://altascapacidadesrioja.com/wp-content/uploads/2016/11/Funciones-ejecutivas-y-alta-capacidad-intelectual-2016-1.pdf

Valdés, T. (2010). Nuevo modelo metodológico para el diseño del proceso de entrenamiento de los competidores de Gimnasia Aerobia Deportiva [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”].

Vasconcelos, O. (2009) Programa de Gimnasia Musical Aerobia en la modalidad de tabla para la comunidad infantil del nivel primario. Universidad de ciencias De la Cultura Física y el Deporte.

Published

2023-01-02

How to Cite

Abreu-Arranz, A. ., González-Rosellol, D. ., & Ramos-Quian, Y. . (2023). The teaching of the elements of difficulty in sports aerobic gymnastics. Arrancada, 5–19. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/537