Physical-recreational activities for the inclusion of adolescents with hearing special educational needs

Authors

  • Ana Odalis Ruano-Anoceto Central University "Marta Abreu"
  • Daniela Milagros Palacio-González Central University "Marta Abreu"
  • Dayris Zamora-Castillo University of Sciences of Physical Culture and Sport "Manuel Fajardo"

Keywords:

Inclusión, actividades físico-recreativas, necesidades educativas especiales.

Abstract

In light of the new educational transformations and recreational spaces such as "Sports for all", the need to create activities that guarantee the inclusion of adolescents with special educational needs of a hearing type has intensified. The research embodied in this report has as objective: to design recreational physical activities leading to the inclusion of adolescents with special educational needs of a hearing type, in the Santa Clara municipality. For its scope, evaluations of significant authors were consulted to, based on their positions, diagnose antecedents. The methods used were: the case study and the ethnographic method; the analytical-synthetic and the inductive-deductive; the study of documents, participant observation, survey, interview, field diary, composition and triangulation. They were also necessary: the mathematical-statistical and the empirical distribution of frequency. The work proposes physical-recreational activities for the inclusion of students with special educational needs of a hearing type that were implemented on the basis of adaptations to the needs of the subjects, with the use of pedagogical supports and the real conditions of the school. The potentialities, needs, tastes and preferences of the intervened group of the Urban Basic Secondary School "Fe del Valle" were taken into account. As a result, it was concluded that the implementation of effective physical-recreational activities fostered the inclusion and motivation of students with special educational needs of a hearing type. What is demonstrated here will serve as a reference for future problems that could occur in similar contexts and characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán, J.; Sáez-Gallego, N. M. y Carrión-Olivares, S. (2018). La boccia como deporte adaptado y sensibilizador en Educación Física en Educación Secundaria. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7 (2), 109-114.

Cabo, M. G. (2017). Educación Inclusiva: síndrome de Down, uno más en el aula de educación primaria. Universidad internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/.GARCIA%20CABO%2C%20MARIA.pdf

Caizapanta, A. X. (2021). Actividad física y recreativa como medio terapéutico en personas con discapacidad [Trabajo de Diploma, Universidad Central del Ecuador].

Castillo, M. S.; Proenza, J. R. y Sivila, E. (2021). Educación inclusiva y deporte para todos. Olimpia, 18 (3), 1817-9088.

Chernoff, H. (1974). The use of faces to represent points in k-dimensional space graphically. Journal of the American Statistical Association, 68(342), 361-368.

Fernández, J. G.; Infantes, Á.; Cuevas, R. y Contreras, O. R. (2019). Effect of Physical Activity on Self-Concept: Theoretical Model on the Mediation of Body Image and Physical Self- Concept in Adolescents. Frontiers in Psychology, 10, 1537. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01537

Fonseca, P. L. y González, L. (2019). La educación inclusiva desde el ejercicio físico en la Universidad de Cienfuegos. Conrado, 15(71), 216-221. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado.

Gómez, A.; Roba, B.; Hernández, K. y Escalante, L. (2021). Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física. Podium, 16(2).

Ladinez, J. y Maqueira, G. (2020). Actividades físicas–recreativas e inclusión: Una experiencia con adultos parapléjicos de la Asociación Asopléjica. Inclusión & Diversidad, 4(4.1), 32-46. www.cienciadigital.org

López, M. (2018). Importancia de la actividad física para las personas con discapacidad [Trabajo de Diploma, Universidad de León].

Nápoles, T., de Quesada, M. y Gutiérrez, D. (2019). La Educación Inclusiva: un desafío para el profesional de la Cultura Física. Maestro y sociedad, (Número Especial).

Peña, G. X.; Peñaloza, W. L. & Carrillo, M. J. (2018). La educación inclusiva en el proceso de formación docente. Conrado, 14(65), 194-200. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php

Romero, O.; López, M. y Ladinez, J. (2018). Actividad física, el deporte y la recreación en la inclusión en niños con discapacidad. Revista Ecuatoriana de Psicología, 1(1), 22 – 35. https://doi.org/10.33996/repsi.v1i1.6

Sailema, A.; Maqueira-Sailema, M. & Sailema, A. D. (2020). Estrategia metodológica, esquema corporal y actividad física adaptada: Una trilogía para la inclusión social. Ciencia Digital, 3(2.5), 186-196. DOI https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i2.5.53

Smith-Palacio, E. (2022). Metodología didáctica de la educación física para la formación en la adolescencia. Arrancada, 22(41), 5–27. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/434

Zamorano, D.; Fernández, J. G., y Vállez, J. P. (2020). Diseño y evaluación de un programa para la mejora de la condición física en Educación Primaria: efecto sobre la autoestima y la intención de ser activo. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 107-112.

Published

2023-06-28

How to Cite

Ruano-Anoceto, A. O., Palacio-González, D. M., & Zamora-Castillo, D. (2023). Physical-recreational activities for the inclusion of adolescents with hearing special educational needs. Arrancada, 23(45), 59–85. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/600

Issue

Section

Contenido

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.