Project-based strategies to cultivate assertive communication in primary-level student athletes

Authors

  • Lorena Maricruz Cano Almeida Universidad César Vallejo. Perú
  • Felipe Douglas Barén Zambrano Unidad Educativa Fiscal Juan Javier Espinoza. Ecuador
  • Víctor Emilio Estrada Hurtado Universidad Politécnica Salesiana. Ecuador
  • Janeth Estefanía Rodríguez Noboa Universidad Estatal de Milagro. Ecuador

Keywords:

project-based strategies; assertive communication; student-athletes; primary education.

Abstract

Project-based strategies for cultivating assertive communication represent a pedagogical approach aimed at the development of competencies within specific student populations. Therefore, their implementation must be studied to assess both their scope and limitations. In this regard, the objective of this research is to evaluate the effects of a project-based strategy on the cultivation of assertive communication in primary-level student-athletes. This is a correlational study (Pretest/Posttest) involving a sufficient sample of primary school students who regularly engage in various sports disciplines (n=34). The intervention consisted of a project-based strategy intended to generate positive effects on assertive communication. The initial diagnosis revealed a low level of assertiveness prior to the implementation of the intervention (≈32 points), a condition that showed significant improvement by the end of the process (≈46 points), reflecting a moderate level of assertiveness (p=0.000). The findings demonstrate that the application of a project-based strategy produces positive and meaningful impacts in strengthening assertive communication among students participating in school sports at the primary level. Active teaching methodologies may serve as effective tools for fostering essential socio-emotional skills from early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adán, Y. M., & Graus, M. E. (2024). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias matemáticas en la Educación Primaria. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 15(1), 256-284. Retrieved Marzo 29, 2025, from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9385145

Alshehri, K. H., Sakoury, A., Mostafa, M., Akl, M., Fayez, H., Albadaly, N. I., & Mohamed, Y. (2021). The Effectiveness of Project-Based Learning atThe Level of Health and Sports Awareness for Students of The College of Applied Studies and Community Service. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 15(3), 3329. https://doi.org/10.37506/ijfmt.v15i3.15817

American Occupational Therapy Association. (2020). Educator’s guide for addressing cultural awareness, humility, and dexterity in occupational therapy curricula. The American Journal of Occupational Therapy, 74((Supplement_3), 7413420003p1-7413420003p19. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S3005

Asqui Luna, J. E., León Sinche, J., Santillán Obregón, R. R., Santillán Altamirano, H., Amparo, G., & Calero Morales, S. (2017). Influencia de la teoría de las inteligencias múltiples en la educación física: estudio de casos. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3), 1-12. Retrieved Enero 18, 2025, from http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002017000300012&script=sci_arttext&tlng=pt

Barroso., G., Calero, S., & Sánchez, B. (2015). Evaluación Ex ante de proyectos: Gestión integrada de organizaciones de Actividad Física y Deporte. Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/10166/3/Evaluci%C3%B3n%20exante%20de%20proyectos%20de%20gesti%C3%B3n.pdf

Calero , S., & Fernández, A. (2007, Noviembre). Un acercamiento a la construcción de escenarios como herramienta para la planificación estratégica de la Cultura Física en Cuba. Lecturas: Educación Física y Deportes, 12(114), 1-7. Retrieved Marzo 29, 2025, from https://www.efdeportes.com/efd114/construccion-de-escenarios-para-la-planificacion-estrategica.htm

Domínguez-Amorocho, O. A., Contreras Ramos, L. M., Ramírez Lemus, G. M., & Acevedo Alonso, L. C. (2021). Aprendizaje basado en proyectos como una estrategia para la enseñanza en ciencias de la salud. Educación Médica Superior, 35(4), 1-21. Retrieved Marzo 28, 2025, from http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2442

Gallego, D. B., Linares, A. J., & Benjumea, J. (2024). Propuesta de hibridación del Aprendizaje Cooperativo y el Aprendizaje Basado en Proyectos en Secundaria, a través del entrenamiento de fuerza y según el ODS 3 (Salud y Bienestar). Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 53, 636-650. https://doi.org/10.47197/retos.v53.101882

Garrido, M. M., Paredes, J. B., & Marín, M. (2021). La comunicación asertiva en el entrenamiento deportivo. Una herramienta necesaria. Opuntia Brava, 13(2), 313-325. Retrieved Marzo 28, 2025, from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1352

Hernández, M. M., Lorenzo, M. D., & Morales, S. (2024). Ana Fidelia Quiros Moret, an example for the formation of values from her sporting career. Revista Conrado, 20(97), 189-195. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3647

Hidalgo, D. R., & Ortega-Sánchez, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022). HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 14(6), 1-14. https://doi.org/DOI:10.37467/REVHUMAN.V11.4181

Martínez Samperio, A. I., & and Orozco-Calderón, G. (2025). Implications of Assertive Behaviour in Sport: Its Influence on Athletes, Family, and Coaches”. In C. Castaños-Cervantes, & C. Atristain-Suárez, Assertiveness in the Health Domain (pp. 105-116). USA: Emerald Publishing Limited, Leeds. https://doi.org/10.1108/978-1-83662-280-220251018

Mendoza, K. M., Burgos, G. D., Rivera, D., & Morales, S. C. (2024). Efectos de las estrategias colaborativas en el proceso académico de enseñanza-aprendizaje de voleibolistas prejuveniles. Retos, 61, 1172-1183. https://doi.org/10.47197/retos.v61.109363

Michelson, L., & Wood, R. (1982). Development and psychometric properties of the Children’s Assertive Behavior Scale. Journal of Behavioral Assessment, 4, 3-13. https://doi.org/10.1007/BF01321378

Morales, S. C., Iglesias, S., Viscarra, D. C., & Neira, D. J. (2024). Anthropometric scales for the pedagogical control of talents in Cuban school volleyball (13-15 years, women’s). Arrancada, 24(49), 385-394. Retrieved Marzo 29, 2025, from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/711

Morales, S. C., Lorenzo, A. F., & de la Rosa, F. L. (2016). Recreation activities to improve social behavior. Study in children and adolescents aged 9-14. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(3), 1-9. Retrieved Junio 14, 2024, from http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/269/98

Morales, S., Pillajo, D. P., Flores, M. C., Lorenzo, A. F., & Concepción, R. R. (2016a). Influence of physical activity on the social and emotional behavior of children aged 2-5 years. Revista Cubana de Medicina General Integral., 32(3), 1-16. Retrieved Junio 14, 2024, from http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/268/97

Morales, S., Suárez-Taboada, C., Villavicencio-Álvarez, V. E., & Mon-Lopez, D. (2023). Análisis del ranking técnico-táctico del voleibol cubano femenino, nivel escolar 2023. Arrancada, 23(45), 151-171. Retrieved Marzo 25, 2024, from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/617/411

Morales., S. C., Vinueza, G. C., Yance, C. L., & Paguay, W. J. (2023). Gross motor development in preschoolers through conductivist and contructivist physical-recreational activities: Comparative research. Sports, 11(3), 61. https://doi.org/10.3390/sports11030061

Morillo Andrade, P. A. (2023). El abordaje pedagógico en la educación general: una perspectiva integral para el desarrollo estudiantil. Conrado, 19(93), 203-211. Retrieved Marzo 28, 2025, from http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442023000400203&script=sci_arttext

Neira, M. L., Altamirano, E. F., & Cuadrado, M. S. (2024). Educación en Ciencias Sociales y desarrollo de habilidades blandas. Revista Esprint Investigación, 3(1), 39-47. https://doi.org/10.61347/ei.v3i1.64

Oyasa, E. C., Vaca, M. J., & Morillo, A. M. (2023). Comunicación asertiva en el desarrollo socio-afectivo en la unidad educativa “9 de Octubre”. Boletín Científico Ideas y Voces, 3(E1), 1112-1129. https://doi.org/10.60100/bciv.v3iE1.51

Paramita Muji, A., Bentri, A., Jamaris, J., Rakimahwati, R., Hidayati, A., Darmansyah, D., & Hidayat, H. (2025). Liberando el potencial: cómo el aprendizaje basado en proyectos influye en las habilidades motoras en el jardín de infantes. Retos, 64, 289–301. https://doi.org/10.47197/retos.v64.112107

Pereda , J. L., & Calero, S. (2015). Proyecto actividad física y comunicación en personas con discapacidad en Ecuador. Lecturas: Educación Física y Recreación, 20(210), 1-8. Retrieved Marzo 16, 2025, from https://www.efdeportes.com/efd210/actividad-fisica-y-comunicacion-con-discapacidad.htm

Tomalá, E. J., Calderón, N. A., Gusqui, M. L., Lainez, F. D., & Santistevan, J. G. (2025). El Impacto de las Habilidades Blandas en la Transformación Social. Ciencia y Reflexión, 4(1), 1646-1664. https://doi.org/10.70747/cr.v4i1.195

Umar, U., Okilanda, A., Suganda, M. A., Mardesia, P., Suryadi, D., Wahyuni, D., & Kurniawan, F. (2023). Blended learning and online learning with project-based learning: Do they affect cognition and psycho-motor learning achievement in physical conditions? Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 50, 556-565. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99965

Published

2025-06-07

How to Cite

Cano Almeida, L. M., Barén Zambrano, F. D., Estrada Hurtado, V. E., & Rodríguez Noboa, J. E. (2025). Project-based strategies to cultivate assertive communication in primary-level student athletes. Arrancada, 25(51), 83–93. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/754

Issue

Section

Contenido