The preparation of sports teachers for the management of the sports initiation process
Keywords:
Profesor deportivo, Preparación metodológica, Iniciación deportiva, Deporte para todos, Práctica EducativaAbstract
The sports teacher must shape his way of thinking and acting in accordance with the social mandate of his profession; from considering that what is sought in Sport for All are not athletes, but children who access sports education to prepare for a future sports career. Your profile should be more educational than sports; hence the importance of preparing those who lead this process, equipping them with methodological tools. In this sense, it is proposed as an objective: to apply methodological actions that contribute to raising the scientific-sports preparation of teachers to direct the sports initiation process. An analysis of the research carried out in the field of Physical Culture was previously carried out, showing that there are not a few authors who have worked on the subject of postgraduate academic improvement, most of these proposals have been directed, some to the overcoming of Physical Education teachers and others to sports coaches, who have their raison d'être in high performance, however we found little evidence of studies aimed at the professional improvement of sports teachers whose performance materializes in sports initiation. For the study, methods such as scientific observation, interview and survey were used. In general, methodological work sessions were obtained as a result that combine the participatory role with the use of group dynamics, which guarantees the quality of professional performance in these teachers for the direction of the sports initiation process.
Downloads
References
Addine, F. (2003). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales. Algunos aportes para su comprensión. Dirección de Ciencia y Técnica.
Álvarez-de Zaya, C. M. (1999). Metodología de la investigación científica. Pueblo y Educación, La Habana.
Blázquez-Sánchez, G. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar.
Chirino, R. M. (2005). El trabajo científico como componente de la formación inicial de los profesionales de la Educación. Educación Cubana.
De Armas-Paredes (2010). Estrategia dirigida a mejorar el trabajo metodológico de la preparación psicológica desde la función del entrenador de voleibol. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/10668?show=full
García, B. G. (2004). Profesionalidad y práctica pedagógica. Pueblo y Educación.
Hernández-Mayea, T. (2010). El Proceso de Evaluación de la Calidad del Desempeño Didáctico de los Docentes en las Universidades de Ciencias Pedagógicas [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Capitan Silverio Blanco Núñez"].
Noa-Cuadro, H. (2016). El Talento Deportivo: Selección e Iniciación al Alto Rendimiento. Deportes. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/61798
Rabelo, O. (2008). Acciones para preparar los jefes de grado de Secundaria Básica para dirigir el trabajo metodológico en la resolución de ecuaciones lineales.
Recarey-Fernández, S. C., & Blanco-Pérez, A. (1999). El Rol Profesional del Maestro. (pp. 15-29). http://pregrado.sma.unica.cu/pluginfile.php/47082/mod_folder/content/0/Compendio_de_Pedagogia.pdf?forcedownload=1
Remedios-González, J. M. (2005). Desempeño profesional y evaluación de los docentes del Instituto Superior Pedagógico: propósitos y perspectivas. [Informe del proyecto: “Evaluación del desempeño profesional de los docentes del ISP”]. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Capitan Silverio Blanco".
Rodríguez-Verdura, H. (2001). Estrategia para la gestión de la autosuperación en profesionales de la Facultad de Cultura Física de Sancti Spíritus. Lecturas efdeportes, 7(36). http://www.efdeportes.com
Rodríguez-Verdura, H. (2021). El desempeño profesional del profesor deportivo en la Iniciación Deportiva Escolar. Universidad de Sancti Spiritus José Martí Pérez.
Rodríguez-Verdura, H., Lara-Caveda, D., & León-Vázquez, L. L. (2021, enero-marzo). Aproximación a los fundamentos teórico-metodológicos de la iniciación deportiva escolar en Sancti Spíritus. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte, 18(1), 135-144. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/657
Ruiz-Aguilera, A. (2012). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. Pueblo y Educación.
Trujillo-Barreto, N. A. (2007). La Evaluación de la Calidad del Desempeño Investigativo de los Docentes de las Universidades Pedagógicas [Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico "Felix Varela"].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ismael Luis Torres-Pérez, Luis Leonardo León-Vázquez, María del Carmen Hernández-Valdés

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.