Develop of the motor skills from the Physical Education. Their relationship with dysfunctions of the learning in school

Authors

  • Marlene Colombé-Echenique Universidad de Artemisa
  • Niurys Almora-Carrasco Universidad de Artemisa
  • Yordamia León-Santana Universidad de Artemisa

Keywords:

I develop motor, physical education, notarizes, learning

Abstract

The development and learning motor from the class of Physical Education exercise influence in the acquisition of diverse abilities standing out the abilities for the writing. In this sense, the school, works to promote the integral development of the students, so much of its cognitives capacities intellectuals, motive as affective facilitating the learning of the same one. A correct motive development is indispensable and he/she goes together to the development of the intelligence and of the cognitives functions for what is important for the boy's correct learning. It is for this reason that he/she was carried out the present descriptive work - correlational where it was evaluated the level of development motor and their relationship with the difficulties in the learning of the writing with the objective to propose a group of exercises for potencies this development motor from the class of Physical Education. The sample was constituted by 118 children belonging to a primary school center of the municipality San Cristóbal, county Artemisa. The interview, the observation, the survey was used teachers and professors of Physical Education, this way the analysis of documents like investigation methods. The results evidenced low levels of development motor related with difficulties in the learning of the writing in the selected sample. They intend a group of exercises for potencies the development motor in the selected sample. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archila-Castillo, G. Y. (2002) Estimulación en psicomotricidad fina en niños de 5 a 6 años. Trillas.

Bell-Rodríguez, R. F y Delgado-Saeteros, E. Z. (2017). Apuntes Críticos y Algunas Contribuciones de la Educación Especial a la Inclusión Educativa. Revista de investigación, formación y desarrollo, 5 (1). DOI 10.34070/rif.v5i1.50

Bestard-Revilla, A. (2014). Juegos y ejercicios didácticos para propiciar el desarrollo grafomotor en niños de preescolar. EFDeportes.com, 19 (197). http://www.efdeportes.com/

Campo-Ternera, L.A., Jiménez Acevedo, P.A, Maestre Ricaurte, K.M, Paredes Pacheco, N.E (2011). Características del desarrollo motor en niños de 3 a 7 años de la ciudad de Barranquilla. Psicogente, 14(25), 76-89.

Esteves- Fajardo, Z. I., Toala Santana, V. N., Poveda Gurumendi, E. E., & Quiñonez, M. (2018). La Importancia de la Educación Motriz en el proceso de enseñanza de la lecto–escritura en niños y niñas del nivel preprimaria y de primero. INNOVA Research Journal, 3(8), 155-167.

García-Tejeda, C. y Dávila-Torres M. (2008). La familia potenciadora: educadora por excelencia. VII Encuentro Internacional de Educación Inicial Preescolar. El educador para la primera infancia.

Giordano, Y. L. (2000) La Disgrafía escolar. Ateneo.

Guillanders, C. (2007) Aprendizaje de la lectura y la escritura en los años preescolares. Trillas Sa De Cv.https://es.scribd.com/document/129318751/Aprendizaje-de-la-lectura-y-escritura-en-los-anos-preescolares-gretellvaldez-21-feb-13.

Hernández, C. R. (1990) Morfología funcional y deportiva. Sistema locomotor. Editorial Científico-Técnica.

Menéndez-Gutiérrez, S. (2008) Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. Deportes

Miganjos, J. (2005). La importancia de la Educación motriz en el proceso de enseñanza de la lecto- escritura en niños y niñas del nivel preprimario y de primero de primaria en escuelas oficiales del municipio de Quetzaltenango. Universidad Rafael Alcívar.

Mirabal-Florín, N. (2011) Teoría y Metodología de la Educación Física solo para las EPEF. Cuidad de la Habana. Deportes.

Montagud-Rubio, N. (2019). La teoría de la maduración de Arnold Gesell: qué es y qué propone. Psicología y mente.https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-maduracion-gesell

Portellano-Pérez, J. A. (2003) La disgrafía. Concepto, diagnóstico y tratamiento de los trastornos de la escritura.https://www.editorialcepe.es/titulo/la-disgrafiaconcepto-diagnostico-y-tratamiento-de-los-trastornos-de-escritura/

Rosell, G. y Grau-Veciana, J. M. (2004) Manual de educación psicomotriz Barcelona. Toray-Masson S. A. https://sid.usal.es/version-imprimir/libros/discapacidad/17543/8-1/manual-de-educacion-psicomotriz-para-ninos-de-cinco-a-diez-anos-de-edad-mental-bases-psicomotrices-de-la-inteligencia-formal.aspx

Vigotsky, L. S. (1979) Obras Completas (tomo I). Pueblo y Educación. https://www.academia.edu/10620799/Vygotsky-Obras-Escogidas-TOMO-1

Yera-Molina, M. (2001, 22-26 de enero). ¿Grafomotricidad vs comunicación escrita? [Actas-I del VII]. Simposio Internacional de Comunicación Social, Centro de Lingüística Aplicada, Santiago de Cuba.

Published

2022-06-02

How to Cite

Colombé-Echenique, M. ., Almora-Carrasco, N. ., & León-Santana, Y. (2022). Develop of the motor skills from the Physical Education. Their relationship with dysfunctions of the learning in school. Arrancada, 22(42), 244–268. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/489

Issue

Section

Contenido