Situational Study of the Psychological, Pedagogical, Intercultural, and Technological Dimensions of Ecuadorian Art and Physical Culture

Authors

  • Rita Maricela Plúas Salazar Universidad Estatal de Milagro. Ecuador
  • Germánico Reneé Tovar Arcos Universidad Estatal de Milagro. Ecuador
  • Kerly Angela Álvarez Cadenas Universidad Estatal de Milagro. Ecuador
  • Narcisa Isabel Cordero Alvarado Universidad Estatal de Milagro. Ecuador

Keywords:

art, culture, curriculum, psychology, technology.

Abstract

This study focuses on the design and validation of an instrument to evaluate the worldview of art and culture in Ecuadorian basic education from psychological, pedagogical, intercultural, technological, and Ecuadorian physical culture perspectives. The research is based on the recognition of Ecuador’s rich cultural and ethnic diversity, constitutionally enshrined, and the importance of promoting arts and physical culture through education. The proposed dimensions draw from Vygotsky’s framework, exploring the interaction between social, cultural, and psychological processes of learning, as well as the mediating role of technology and language, and their applicability to art and physical culture. The methodology applied was instrumental, with a non-experimental, cross-sectional, and descriptive design. The sample included 1,124 Ecuadorian teachers, and data analysis was conducted using Jamovi software. The results from exploratory and confirmatory factor analysis support the validity and reliability of the instrument. The discussion addresses the five dimensions studied, revealing challenges and opportunities in integrating art and physical culture into basic education, examining teacher training, didactic tools, psychological development, access to technology, and the inclusion of indigenous languages. The study concludes that teaching art and physical culture must transcend traditional methods and promote a global worldview that values ethnic and cultural diversity, leveraging the potential of technology and language to enrich learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, G. O. (2021). Unidad didáctica en artes plásticas y habilidades no cognitivas para la práctica pedagógica del fortalecimiento de la dimensión convivencia y paz de las competencias ciudadanas en estudiantes de segundo grado de la Institución Aguadade Ceferino, Girón, Sa. Universidad Autónoma de Bucaramanga.

Agudelo, A. C. (2019). Psicoterapia de constructos personales: intervención centrada en dilemas en un caso de ansiedad generalizada. 104-134. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/3332

Ahmed, S. E., Reangsephet , O., y Shah, M. A. (2019). Simultaneous estimation of Cronbach’s alpha coefficients. Communications in Statistics - Theory and Methods, 48(13), 3236–3257. https://doi.org/10.1080/03610926.2018.1473882

Alarcón, R. (2014). Construction and Psychometric Properties of a Scale to Measure Gratitude. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records, 4(2), 1520-1534. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(14)70391-6

Alcánatara Hernández, A. (2016). Cosmovisión y ética andina en la constitución social. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/232

Álvarez Rivera, C. S. (2021). Revalorización de la cosmovisión andina a través de la ilustración.

American Educational Research Association . (2014). Estándares para Pruebas Educativas y Psicológicas. Washington: American Educational Research Association.

Ato, M., López, J. J., y Benavent, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. 2013, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bartual Figueras , M. T., Donoso Vázquez, T., Sierra Martínez, F. J., y Turmo Garuz, J. (2023). Validation of a gender awareness scale in health sciences students. Gaceta Sanitaria, 37. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2023.102304

Bernal Camargo, D. R. (2013). Protección de los recursos genéticos de los pueblos indígenas en los sistemas universal e interamericano de derechos humanos. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 46(138). https://doi.org/10.1016/S0041-8633(13)71156-6

Botía, A. B., y Ruano, M. R. (2011). La didáctica en el núcleo del mejoramiento de los aprendizajes. Entre la agenda clásica y actual de la Didáctica. Perspectiva Educacional. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3681248

Campo Arias, A., Herazo, E., y Oviedo, H. C. (2012). Análisis de factores: fundamentos para la evaluación de instrumentos de medición en salud mental. Rev. Colomb. Psiquiat, 41(3), 659-671. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000300015

Chuenjitwongsa, S., Bullock, A., y Oliver, R. (2016). Culture and its influences on dental education. European Journal of Dental Education, 22(1), 57–66. 10.1111/eje.12244

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Ecuador.

Contreras, H. &. (2017). Globalización y realidad nacional. http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/handle/autonomadeica/402

Cruz, M. (2018). Cosmovisión andina e interculturalidad: una mirada al desarrollo sostenible. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 119-132. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222018000100119

Cudeiro, O., Piña, R., & Trejo, F. C. (2023). Sistema didáctico para la identificación de posibles talentos en el béisbol en la iniciación deportiva. Arrancada, 23(46), 140– 157. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/662

Cueva, M. A. (2020). La enseñanza de la lengua indígena. http://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/85

Del Moral Pérez, M. E., Villalustre Martínez, L., y Neira Piñeiro, M. R. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de AsturiasInformation and communication technology opportunities for educational innovation in rural schools of Asturias. Aula Abierta, 42, 61-67. https://doi.org/10.1016/S0210-2773(14)70010-1

Donner, T. (2016). Posmodernidad y fe: Una cosmovisión cristiana para un mundo fragmentado. Editorial Clie.

Doval, E., Viladrich, C., y Angulo Brunet, A. (2023). Coefficient Alpha: The Resistance of a Classic. Psicothema, 35(1), 05-20. https://doi.org/10.7334/psicothema2022.321

Elosua Oliden , P., y Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901. https://www.psicothema.com/pdf/3572.pdf

Ferreyra, Y., y Leliwa, S. (2023). Potencialidades en el aprendizaje de la Educación Tecnológica en las infancias y adolescencias. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 59-65. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-99592023000100059&script=sci_abstract

Freire Saigua, P. C. (2019). La cosmovisión y sabiduría andina, en el aprendizaje de ciencias naturales. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5328

García Ochoa, J. J., León Lara, J., y Nuño de la Par, J. P. (2017). Proposal of a model to measure competitiveness through factor analysis. Contaduría y Administración, 62(3), 775-791. https://doi.org/10.1016/j.cya.2017.04.003

Gutiérrez, R. (2017). Introducción a la Filosofía. http://metabase.uaem.mx:8080/bitstream/handle/123456789/2312/432_02.pdf?sequence=1

Guzñay, J. I. (2016). Desarrollo, educación y cosmovisión: una mirada desde la cosmovisión andina. 17-32. https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/57

Hernández Pico, P. A., y Samada Grasst, Y. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 63-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512949

Hernández, M. M., Lorenzo, M. D., y Morales, S. (2024). Ana Fidelia Quiros Moret, an example for the formation of values from her sporting career. Revista Conrado, 20(97), 189-195. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3647

Ismail, S., Piliang, H., Srihastuty, W., Siswanto, S., Setyawan, H., y Zulbahri, Z. (2024). Effective Verbal Communication in Physical Education Learning and Sports Coaching to Improve Achievement and Health: A Systematic Review. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 56, 1139-1147. https://doi.org/10.47197/retos.v56.107308

Jamovi. (2022). The jamovi project. (Version 2.3). https://www.jamovi.org

Jiménez Alés, R., Páez González, R., Llanos de la Torre, M., Poch-Olivé , M. L., Boukichou Abdelkade, N., y Andrés Esteban, E. M. (2023). Creation and validation of an instrument to quantify attitudes, knowledge and difficulties in the approach to social problems. Anales de pediatria, 98(6), 418-426. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2022.12.010

Joubert, L. (2002). La Ciencia y el arte: nuevos paradigmas en educación y salidas profesionales. Perspectivas: revista trimestral de educación comparada, XXXII, 4, p. 459-469. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129758_spa

Juan, J. F. (2019). Derecho fundamental a la identidad cultural de los pueblos indígenas. https://cyberleninka.ru/article/n/derecho-fundamental-a-la-identidad-cultural-de-los-pueblos-ind-genas-un-nuevo-paradigma-en-la-defensa-penal-ind-gena-en-chile

Juárez Hernández, G. (2018). Manual práctico de estadística básica para la investigación. Kresearch. https://doi.org/10.24944/isbn.978-1-945721-24-3

Krainer , A., y Guerra, M. (2016). Interculturalidad y educación. Desafíos docentes. Quito: Flacso.

Kyriazos, T. A. (2018). Applied Psychometrics: Sample Size and Sample Power Considerations in Factor Analysis (EFA, CFA) and SEM in General. Psychology, 9(8), 2207-2230. https://doi.org/10.4236/psych.2018.98126

Kyriazos, T. A. (2018). Applied Psychometrics: Writing-Up a Factor Analysis Construct Validation Study with Examples. Psychology, 9(11), 2503-2530. https://doi.org/10.4236/psych.2018.911144

Laura Mallcu, P. V. (2017). Adecuación de las políticas medioambientales a los principios, fines y valores de la cosmovisión andina. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/12586

lo De Agostini, G., Baldeón Loza, S., Vivas, J., y Arcentales, X. (2023). Educación y Cultura en tiempos de Covid en Ecuador: hacia un sistema de educación en línea. Revista Invecom, 3(2), 1-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.8056671

Lomax, R. G., Schumacker, R. E., y Schumacker, R. y. (2016). Una guía para principiantes sobre el modelado de ecuaciones estructurales (4 ed.). Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315749105

López Fernández, R., Avello Martínez, R., Palmero Urquiza, D. E., Sánchez Gálvez, S., y Quintana Álvarez, M. (2019). Validation of instruments as a guarantee of credibility in scientific research. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2). https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390/331

Luque, J. C. (2019). Saberes ancestrales indigenas: una cosmovisión transdisciplinaria para el desarrollo sustentable. Novum Scientiarum. http://www.ecoambienteydesarrollo.org/revista/ojs/index.php/novum/article/view/255

Mainer-Pardos, E., Álvarez, V. E., Moreno-Apellaniz, N., Gutiérrez-Logroño, A., y Calero-Morales, S. (2024). Effects of a neuromuscular training program on the performance and inter-limb asymmetries in highly trained junior male tennis players. Heliyon, 10(5), e27081. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27081

Manzano Patiño, A. P. (2017). Introducción a los modelos de ecuaciones estructurales. Metodología de Inveestigación en Educación Médica, 7(25), 67-72. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.11.002

Marchán, S. D. (2023). La gestión interpretativa integral. una nueva perspectiva de empleo en el patrimonio histórico cultural y natural (PHCN). . Universidad y Sociedad, 542-552.

Méndez López, Á. J. (2023). Bases teóricas y praxis social. Sobre la diversidad intercultural. .

Minesterio de Educación. (2023). Minesterio de Educación. Minesterio de Educación: https://educacion.gob.ec/curriculo-educacion-cultural-y-artistica/

Ministerio de Educación. (2011). Ley Organica de Educación Intercultural. Quito, Pichincha, Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Educación Cultiural y Artística. Quita, Pichincha, Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/ECA_COMPLETO.pdf

Miranda-Novales, M. G., y Villasís-Keever, M. Á. (2019). El protocolo de investigación VIII. La ética de la investigación en seres humanos. Revista Alergia México, 66(1), 115-122. https://doi.org/https://doi.org/10.29262/ram.v66i1.594

Montero, G. (2016). La cosmovisión de los pueblos indígenas. https://www. uv. mx/blogs/iihs/investigadores/199-2.

Morales, S., Villavicencio-Alvarez, V. E., Flores-Abad, E., y Monroy-Antón, A. J. (2024). Pedagogical control scales of vertical jumping performance in untrained adolescents (13–16 years): research by strata. PeerJ, 12, e17298. https://doi.org/10.7717/peerj.17298

Morales., S. C., Vinueza, G. C., Yance, C. L., y Paguay, W. J. (2023). Gross motor development in preschoolers through conductivist and contructivist physical-recreational activities: Comparative research. Sports, 11(3), 61. https://doi.org/10.3390/sports11030061

Muñiz, J., y Fonseca-Pedrero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothma, 31(1), 7-16. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.291

Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L., Ordoñez Ocampo, B. P., y Espinoza Freire, E. E. (2021). Los museos en la enseñanza de historia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 439-444. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400439&lng=es&tlng=es.

Palma, A. L. (2019). La medicina rural, un imperativo en los países en vías de desarrollo. 47-52. http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/425

Peralta Lara, D. C., y Guamán Gómez, V. J. (2020). Active methodologies for the teaching and learning of social studies. Revista Sociedad & Tecnología, 3(2), 2-10. https://doi.org/10.51247/st.v3i2.62

Pérez, P. L. (2016). La difunsion y la promoción como estrategia de salvaguarda del patrimonio cultural vivo: el caso de las lenguas indígenas. Universidad Autónoma de la Ciudad de México. https://www.repositorioinstitucionaluacm.mx/jspui/bitstream/123456789/811/3/Fabiola%20Lucio%20%20P%C3%A9rez%20AYPC.%20.pdf

Ramirez Anormaliza, R., Guevara Viejo, F., D’Armas Regnault, M., Pena-Holguin , R., Farias Lema, R., Bravo Duarte , F., . . . Ramirez Granda, F. (2017). Análisis Multivariante: Teoría y práctica de las principales técnicas. Holguín.

Ramos Morcilloa, A. J., Martínez-López, E. J., Fernández Salazarc , S., y Pino Casad, R. (2013). Diseno˜ y validación de un cuestionario sobre las actitudes ante la prevención y promoción de la salud en atención primaria (CAPPAP). Atención primaria, 45(10), 514-521. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2013.05.004

Rayner, R. K. (1990). Bartlett’s correction and the bootstrap in normal linear regression models. Economics Letters, 33, 255-258. https://doi.org/10.1016/j.anpede.2023.04.002

Reveron Castillo, E. J. (2024). Las TIC y el Teatro: Un Ajimez Pedagógico en los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje sobre la Historia Regional. Revista Científica CIENCIAEDUC, 12(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4804850011/

Rojas Torres, L. (2020). Robustness of confirmatory factor. Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones, 27(2), 383–404. https://doi.org/10.15517/rmta.v27i2.33677

Rojo-Ramos, J., Calero-Morales, S., Gómez-Paniagua, S., y Galán-Arroyo, C. (2024). Cyberbullying and self-concept in physical education school children. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 17(35), 1-15. https://doi.org/10.25115/ecp.v17i35.9506

Romero Galisteo, R., Gálvez Ruiz , Morales Sánchez , y Hernández Mendo. (2015). Reliability and validity of a questionnaire to evaluate the perceived quality of the families seen in Early Intervention Centers. Fisioterapia, 37(5), 205-211. https://doi.org/10.1016/j.ft.2014.10.008

Roso-Moliner, A., Gonzalo-Skok, O., Villavicencio-Álvarez, V. E., Calero-Morales, S., y Mainer-Pardos, E. (2024). Analyzing the Influence of Speed and Jumping Performance Metrics on Percentage Change of Direction Deficit in Adolescent Female Soccer Players. Life, 14(4), 466. https://doi.org/10.3390/life14040466

Roth Unzueta, E. (2024). Análisis multivariado en la investigación Psicológica; Modelado predictivo y causal con Spss y Amos. Soipa.

Ruiz Mamani, P. G., Morales García, W. C., White, M., y Marquez Ruiz, M. S. (2020). Properties of a scale of concern for COVID-19: exploratory analysis in a Peruvian sample. Med Clin (Barc), 155(12), 535–537. https://doi.org/ 10.1016/j.medcli.2020.06.022

Sánchez , M. E., y Hernández, P. A. (2019). Análisis factorial confirmatorio de la escala de involucramiento escolares para adolescente (EIE-A). Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 147-167, 2020. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40020

Setia, M. S. (2016). Methodology Series Module 3: Cross-sectional Studies. Indian Journal of Dermatology , 61(3), 61–264. https://doi.org/10.4103/0019-5154.182410

Shrestha, N. (2021). Factor Analysis as a Tool for Survey Analysis. American Journal of Applied Mathematics and Statistics,, 9(1), 4-11. https://doi.org/10.12691/ajams-9-1-2

Sisniegas Vergara, C. E., Alva Santillan, J. A., y Monteza Nevado, C. A. (2023). Assessment of the Dundee Ready Educational Environment Measure instrument modified from the peruvian version during COVID-19 pandemic. Educación Médica, 24(3). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100809

Solórzano Palacios, L., y Álava Gonzales , D. (2022). Dado de sonidos de animales en el desarrollo del lenguaje de niños de 24 a 36 meses. Digital Publisher, 22-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8995424

Soto, C. (2021). Development and validation of an instrument to measure the methodological quality of master’s and doctoral theses. Revista. Int. Investig. Cienc. Soc, 17(2), 357-378. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.357

Steiger , J. H. (1900). Point estimation, hypothesis testing and interval. Multivariate Behavioral Research, 25, 173-80. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4

Streiner, D. L. ( 2003). Starting at the Beginning: An Introduction to Coefficient Alpha and Internal Consistency. Journal of Personality Assessment, 80, 99-103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18

Uribarri, H. G., Lago-Fuentes, C., Bores-Arce, A., Álvarez, V. E., López-García, S., Calero-Morales, S., y Mainer-Pardos, E. (2024). External Load Evaluation in Elite Futsal: Influence of Match Results and Game Location with IMU Technology. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, 9(3), 140. https://doi.org/10.3390/jfmk9030140

Vega Martíneza, M., Frías Osunab, A., y Del Pino Casado, R. (2019). Validez y confiabilidad de la escala de sentido de coherencia en estudiantes de grado de enfermería de una universidad española. Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, 33, 310-316. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.02.009

Villanueva-Guerrero, O., Gadea-Uribarri, H., Villavicencio Álvarez, V. E., Calero-Morales, S., y Mainer-Pardos, E. (2024). Relationship between Interlimb Asymmetries and Performance Variables in Adolescent Tennis Players. Life, 14(8), 959. https://doi.org/10.3390/life14080959

Villota García , S. C., Zamora López , G. G., y Llanga Vargas, E. F. (2019). Uso del Internet como base para el Aprendizaje. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/05/internet-aprendizaje.html

Wang, X., y Cheng, Z. (2020). Cross-Sectional Studies: Strengths, Weaknesses, and Recommendations. Chest, 158(1). https://doi.org/ 10.1016/j.chest.2020.03.012

Well, J., Mahendran, S., Dolgin, K., y Kayyali, R. (2023). SPUR-27 – Psychometric Properties of a Patient-Reported Outcome Measure of Medication Adherence in Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Patient Preference and Adherence, 17, 457-472 . https://doi.org/10.2147/PPA.S394538

Zuloaga, M. L. (2020). Arte, creatividad y resiliencia: recursos frente a la pandemia. Unifé. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n2.2248exertion and physiological measures of exercise intensity. Eur J Appl Physiol, 113, 147–155. https://doi.org/10.1007/s00421-012-2421-x

Published

2025-05-30

How to Cite

Plúas Salazar, R. M., Tovar Arcos, G. R., Álvarez Cadenas, K. A., & Cordero Alvarado, N. I. (2025). Situational Study of the Psychological, Pedagogical, Intercultural, and Technological Dimensions of Ecuadorian Art and Physical Culture. Arrancada, 25(51), 48–71. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/752

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)