Historical-natural hiking: an approach towards the social responsibility of future professionals of Physical Culture
Keywords:
Recreational activities, Historical-natural trail, Social responsibility, StudentAbstract
The research is aimed at enhancing the formation of the social responsibility value from the contents of the historical-natural path. Which aims to: develop a system of educational actions that contribute to improving the value of social responsibility in natural students. Therefore, the insufficiencies observed during the interaction that occurs between recreational activities in nature and the trail show deficiencies that occur in the teaching-learning process. By not establishing the links between the knowledge of teaching activity and the path as part of their professional training. To study the topic, theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction; empirical: observation, survey, interviews and the mathematical-statistical-descriptive method. The proposal allowed us to strengthen the value of social responsibility in the students of the third year of the Physical Culture degree, third year of the Physical Culture degree, based on the relationship between the contents of historical hiking and the content of historical-natural hiking. So, the educational actions allowed them to express their ideas, criteria and argue from recreational activity the importance of caring for nature and its historical environment, and reflected their cognitive development, as well as their historical and ecological empathy. Furthermore, it is necessary to highlight that the implementation of educational actions by the pedagogical group contributed to a better projection of the training work during the historical-natural path and to enhance interpersonal relationships in students, adopt criteria and positions with a personological approach.
Downloads
References
Alfonso-Sandelis, M., y Leyva-González, H. (2021). Las actividades de naturaleza y la formación de valores: La experiencia de Mal Nombre. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 18(50), 107-119. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/800
García, J. I. M., y Valencia, M. N. V. (2018). Marketing de responsabilidad social: experiencias en empresas del territorio de Manabí. RECUS: Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad 3(3), 50-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6770862
García-Ancira, C., Treviño-Cubero, A., y Banda-Muñoz, F. (2023). La Responsabilidad social. Su papel en la formación del estudiante universitario. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 9 (No. Especial 1). https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/4017
García, R., Hernández, L., y Pérez, M. (2022). Influencia de las actividades recreativas en la formación de valores en el contexto universitario. Propuesta de un enfoque integrador de educación ambiental y formación axiológica. Revista de Educación Superior, 52(3), 45-62. https://doi.org/10.1016/j.resu.2022.03.004
Gutiérrez, D., Segovia, Y., García-López, L. M., y Fernández-Bustos, J. G. (2019). Integración del aprendizaje-servicio en el modelo de educación deportiva como facilitador de la transición a la educación secundaria. Publicaciones 49(4), 89-110. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/11730
Hierrezuelo-Beltrán, H. O., y Abad-Matos, J. L. (2020). Sistema de actividades físico recreativas para fortalecer la educación ambiental con atletas del deporte Karate-Do del combinado deportivo no.1 municipio de Imías. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo 2(46). https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/fortalecer-educacion-ambiental.html
Leon Bazan, M. J., Tanori Tapia, J. M. ., Zolano Sánchez, M. L. ., y Galván León, C. A. (2023). Desarrollando la responsabilidad social de los estudiantes universitarios a través de la Actividad Física y el Deporte. Revista de Investigación Académica Sin Frontera: División de Ciencias Económicas y Sociales 40 (6). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi40.591
Martínez-Baena, A. C. M., y Boscá, J. F. (2018). Acoso escolar y Educación Física: una revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (34), 412-419. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736348
Maya-Carballosa, L., Carballosa-Manresa, O.L., y Navarro-Soto, G.C. (2021). Actividades recreativas para el cuidado del medio ambiente. Revista Olimpia 18 (2) https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2648/5112
Moncayo, Ò. F., Cano, J. C., y Bustamante, F. (2020). Pedagogía desde una perspectiva desarrolladora para los docentes de la carrera administración de empresas. Conrado, 16(74), 248-253. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300248&lng=es&tlng=es
Moncayo, O. F., Torres, V. E., y Martínez, M. M. (2020). La selección de tareas docentes: Exigencia para el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Mirkarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(2), 41-50. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1988
Moreira, F. (2024). La recreación como fenómeno sociocultural: análisis de su impacto en la formación axiológica de estudiantes universitarios. Editorial Universidad, Montevideo. ISBN: 978-9974-0-1846-2
Nóbile, C.I., Aude-Berizonce, M.P., Gauna-Domínguez, C.D., y Pérez, J. (2021). Metodologías activas y gestión del conocimiento para promover la creatividad y la innovación en el aula. Innoeduca 7. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/119939
Prat, M., Camerino, O., Castañer, M., Andueza, J., y Puigarnau, S. (2019). La responsabilidad social corporativa en el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, (135), 16-29. https://revista-apunts.com/wp-content/uploads/2023/10/APUNTS-155-CAST.pdf
Prieto-Tamarit, E. A., Hernández, J. J., y Giniebra Enríquez, E. (2018). La formación de valores desde la clase de educación física. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/748
Reynosa Navarro, E, Navarro Silva, O., Zaldívar, A, y Díaz Rodríguez, Y. (2019). Importancia de la formación axiológica para el desarrollo sociocultural en Latinoamérica. Conrado, 15(69), 341-346. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400341&lng=es&tlng=es.
Romero, G. y Bell, K. (2022). La responsabilidad social en la Cultura [trabajo referativo a problemas sociales de las ciencias, Facultad de Cultura Física. Santiago de Cuba]. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v23n83/1729-8091-eds-23-83-108.pdf
Salermo Pupo, M.M. Góngora Márquez, S., y Suárez Cobas, D.K. (2022). Alternativa para desarrollar habilidades comunicativas en los estudiantes de Cultura Física. https://doi.org/10.47300/978-9962-738-04-6-49
Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., y De la Cruz, E. (2020). Responsabilidad social y educación física: una revisión sistemática. Retos, (37), 818-825. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4775589.pdf.
Sandoval Laguna, M.V., Rojas Galarza, C.J., Tovar González, A., Quesada Aramburú, T.R., Azañero Sandoval, F., Santamaría Jiménez, R.N., y Saberbein Muñoz, J.C. (2023). Un análisis sobre la percepción que tiene los estudiantes de pedagogía sobre la responsa-bilidad social universitaria. Revista Con Ciencia EPG, 8 (2). https://doi.org/10.32654/conciencia.8-2.2
Sierra-Arizmendiarrieta, B. (2001). El diálogo en la educación en valores: una mediación innovadora del currículum. Pensamiento Educativo, 29(2), 145–175. https://rchd.uc.cl/index.php/pel/article/view/26157
Tandalla-Arequipa, D.G. (2023). El Docente y la Formación de la Cultura Física-Deportiva en Estudiantes. CIENCIAMATRIA 9(2), 259-268. https://doi.org/10.35381/cm.v9i2.1167
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Martin Trujillo Kindelán, Carlos Roberto Sierra Barbado, Rosa Elvira Cabrera Acosta, Guillermina Virginia Zaldivar Cordón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.

































