Teaching passing, dribbling, and shooting in grassroots soccer for 11-12 year olds
Keywords:
grassroots football, passing, dribbling, shooting, technical teaching, children, trainingAbstract
This study aimed to analyze the technical execution level in passing, dribbling, and shooting among grassroots football players aged 11 to 12, with the goal of identifying deficiencies and proposing improvement strategies. The research was conducted at Escuela Deportiva Liceo, located in Guayaquil, Ecuador, using a pre-experimental design with a descriptive and explanatory approach. The sample was intentionally selected and included 12 players and 6 coaches. Pretests and posttests were applied, along with structured surveys and an observation guide, to assess technical aspects such as body posture, supporting foot usage, ball contact, and action completion.The results revealed significant weaknesses in accuracy, control, and decision-making during both training sessions and actual gameplay. Although improvements were observed after the intervention—particularly in pass direction and body posture—progress varied among players.It is concluded that technical instruction in grassroots football should be structured, progressive, and tailored to children’s psychomotor development. The coach’s role as a pedagogical mediator is essential for fostering effective learning. Given the sample’s limitations, it is recommended to replicate the study in other sports contexts and to consider including specific sessions on technical fundamentals in the annual training plan.
Downloads
References
Al Aedo-Muñoz, Esteban; Abarca-Reyes, Víctor; Torres-Moreno, María-José; Bascuñan-Mosqueira, Ricardo; José Brito, Ciro; Miarka, Bianca; Caro-San Juan, José; Sánchez-Ramírez, Celso; Poblete-Gálvez, Carolina. (2020). Propuesta de modelo técnico de pateo en fútbol: Una revisión sistemática de variables cinemáticas y cinéticas. MHSalud, 17(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/mhs/v17n2/1659-097X-mhs-17-02-98.pdfAlexander
Bernal-Reyes, Fernando; Yagüe Cabezón, José María; Zubiaur Gonzalez, Marta; Romero-Pérez, Ena Monserrat; Gavotto-Nogal, Omar Iván. (2018). Comparison between global and analytical training methodologies for the development of technical fundamentals skills during soccer initiation training on 8-9 and 10-11 years old children. Biotecnia, 20(2), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/6729/672971086009.pdf
Bustinza Mendizábal, P. (2021). Habilidades motrices básicas en los fundamentos técnicos del fútbol en niños de instituciones educativas de primaria, Puno. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/72100
Calderón León, L. Y., Sanabria Arguello, Y. D., y Ortiz Uribe, M. (2021). Efectos de un programa de ejercicios coordinativos sobre los fundamentos básicos del fútbol. VIREF Rev. De Educación Física, 9(4), 138–152. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/345427
Carrillo Linares, E., Aguilar Hernández, V., y González Blanco, Y. (2020). El desarrollo de las capacidades físicas del estudiante de Mecánica desde la Educación Física. Mendive. Rev. De Educación, 18(4), 794–807. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1629
Chasipanta, J. (2021).Bustinza Mendizábal, P., & Oseda Gago, D. (2021).Aguirre Chiriguayo, J. T. (2021). Repositorio UG. Obtenido de Estrategias metodologica para la enseñanza de fundamentos tecnicos del futbol en niños de 7-8 años.: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/54822/1/Aguirre%20Chiriguayo%20Jorge%2 0Teodoro%20006Mg-2021.pdf
Chasipanta-Chasipanta, J. (2021). Los fundamentos técnicos del fútbol como proceso de enseñanza-aprendizaje en edades tempranas: Una revisión sistemática. Polo del conocimiento, 6(10), 558-583. DOI: 10.23857/pc.v6i10.3225
Del Pozzo Mora, J. (2013). Aplicación de las destrezas físicas y su influencia en el desarrollo de los fundamentos técnicos del fútbol en niños de 10 a 12 años de edad de la Academia de Deportes Club Bolívar. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/6936
Durán-Delgado, J.; Silvio Alejandro Alcívar-Molina. (2022). Propuesta metodológica para mejorar los fundamentos técnicos del fútbol. Polo del conocimiento, 7(9), 1-12. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/4641/11137
Gallardo Carbo Gonzalo Bladimir; Walter Ricardo García Vélez; Ronald Alberto Feraud Cañizares: Carlos Alberto Paredes Echeverría. (2019). Perfeccionamiento en la técnica de conducción, golpeo y recepción en futbolistas de iniciación. Efdeportes: Lecturas educación física y deporte, 24(251), 1-12. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/1243/684?inline=1
Gamonales, José M.; Salgado-Santos, Miguel Á.; Ibáñez, Sergio J. (2021). Influencia del medio de iniciación al entrenamiento en el diseño de tareas en fútbol escolar (sub-12). MHSalud, 18(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/mhs/v18n2/1659-097X-mhs-18-02-151.pdf
Hernández, C. (16 de Julio de 2021). Psicología Evolutiva y de la Educación . Obtenido de Metodologías de enseñanza y aprendizaje en altas capacidades. : https://www.becassantander.com/es/blog/metodologias-de-ensenanza.html
Lazarus M. L. (2013). Imágenes de lesiones futbol altas en la extremidad superior. Clínicas radiológicas de América del Norte,512), 313-330. https://doi.org/10.1016/j.rcl.2012.11.002
Macias Cantos Carlos Freddy Macías-Cantos; Ángel AnelioMendoza-Loor; Pablo Yeferson Zambrano-Intriago. (2021). Lineamientos metodológicos para la formación de entrenadores de escuela de fútbol en la categoría infantil. Polo del conocimiento, 6(5), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8016947.pdf
Palomino Mendoza, M., Cedeño Martínez, M., y Cedeño Martínez, E. (2016). Ejercicios para el desarrollo de la conducción del balón en la intención de juego en el futsal. Rev. de la Facultad de Educación Física de la Universidad de Granma, 13(40). https://acortar.link/mZ0Hgz
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Javier Rodríguez Mayorga, Álvaro Diego Espinoza Burgos, Danilo Charchabal Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.