Recreational Activity Program to Promote the Socialization of Children with Autism Spectrum Disorder (ASD)

Authors

  • Gisel Tamayo Milanés Universidad Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Janier Costa Acosta Universidad Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Lida de la Caridad Sánchez Ramírez Universidad Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Socialization, Autism Spectrum Disorder, Recreational Activities

Abstract

The planning of Physical Recreation is essential due to its impact on social and human well-being. Within this framework, designing adapted physical-recreational activities is key to addressing the needs of specific groups, such as children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Considering their characteristics and preferences, Physical Recreation promotes their integral development.This research aims to develop a recreational activity program that facilitates the socialization of children with ASD at the William Soler Special School in Santiago de Cuba. To achieve this, it analyzes the impact of Adapted Physical Activities (APA) on these children’s communication, social interaction, and autonomy.The methodology includes a review of adapted programs and the observation of experiences in Special Education in Cuba. The results show that APA improves body expression, behavior regulation, and socialization.In conclusion, Adapted Physical Recreation is a key tool for the inclusion of these children, requiring further methodological development to optimize its benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, R. (2002). Juegos Cubanos. La Habana. Cuba: Casa Editorial Abril.

Arráez Rodríguez, O. J. (2014). La recreación en la acción educativa para optimizar el tiempo libre.Revista Lecturas: Educación Física y Deportes 18 (188). https://www.efdeportes.com/efd188/la-recreacion-en-la-accion-educativa.

Bravo, I. y Herrera, L.(2011). Convivencia escolar en educación primaria. Las habilidades sociales del alumnado como variable moduladora. Dedica. Revista de educação e humanidades, (1), 173-212. https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3625214.pdf

Celis Alcalá, G., & Ochoa Madrigal, M. G. (2022). Trastorno del espectro autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 65(1), 7-14. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0026-17422022000100007&script=sci_arttext&utm_source=chatgpt.com

Celis Alcalá, G., & Ochoa Madrigal, M. G. (2022). Trastorno del espectro autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 65(1), 7-14. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0026-17422022000100007&script=sci_arttext

Díaz, M. (2020). La actividad física como estrategia de intervención en trastornos del espectro autista. Revista de Investigación en Educación, 18(2), 45-60. https://www.redalyc.org/journal/6732/673271105003/html/

Fernández, P. (2020). Estrategias de actividad física planificada en autismo: revisión sistemática. Revista de Salud Pública, 22(3), 390-400. https://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-00642018000300390&script=sci_arttext

Fuentes, R. (2021). La planeación de la recreación física desde el contexto comunitario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Universidad de Holguín.

García, E. (2006). Planificación de actividades para el recreo y el ocio (apuntes de la asignatura). Granada.

García, M. (2020). Inclusión del alumnado con TEA en los tiempos de recreo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 212-235. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-879X2022000100212&script=sci_arttext&utm_source=chatgpt.com

García, M. (2020). Inclusión del alumnado con TEA en los tiempos de recreo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 212-235. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-879X2022000100212&script=sci_arttext

Hernández, L. (2019). Actividades Recreativas. Departamento Provincial de Recreación INDER. Material mimeografiado.

Hernández, R. (2021). Diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista-TEA, adaptándonos a la nueva realidad. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 175-182. https://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0034-85972021000300175&script=sci_arttext

INDER (2012).Orientaciones Metodológicas de la Dirección Nacional de Recreación. La Habana.

INDER. (2021). Documentos Rectores de la Recreación Física en Cuba. La Habana.

López, J. (2021). Intervención en un niño con autismo mediante el juego. Revista de la Facultad de Medicina, 66(3), 365-372. https://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-00112018000300365&script=sci_arttext

López-Díaz, J. M., Moreno-Rodríguez, R., & López-Bastías, J. L. (2021). Análisis del impacto de un programa deportivo en niños con Trastorno del Espectro del Autismo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 98-105.

Martínez, L. (2022). Sistema de juegos inclusivos para el desarrollo de la coordinación motriz en niños con TEA. Revista Cubana de Medicina Física y Rehabilitación, 14(2), 13-25. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522024000200013&script=sci_arttext

Pérez Sánchez, A. y col. (2010). Recreación. Fundamentos teóricos Metodológicos. La Habana. Departamento de Recreación y Turismo.

Pérez, S. (2022). La integración sensorial y su importancia en el aprendizaje de los niños con TEA. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30(1), 5-15. https://www.scielo.br/j/cadbto/a/SNtjRYJZLJ4Npp6D77rHRsq/

Ramírez, T. (2023). Sistema de juegos inclusivos para el desarrollo de la coordinación motriz en niños con TEA. Revista Cubana de Medicina Física y Rehabilitación, 14(2), 13-25. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522024000200013&script=sci_arttext

Reinders, N. J., Branco, A., Wright, K., & Bryden, P. C. (2019). Scoping Review: Physical Activity and Social Functioning in Young People With Autism Spectrum Disorder. Frontiers in Psychology.

Rodríguez, A. (2023). Fútbol como programa deportivo para menores con TEA en Uruguay. Revista de la Facultad de Medicina, 8(1), 22-30. https://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-93042021000100022&script=sci_arttext

Sánchez, J. (2022). Programa de formación en el área de Autismo para docentes. Educación, 34(2), 45-58. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142010000200004&script=sci_arttext

Published

2025-03-10

How to Cite

Tamayo Milanés, G., Costa Acosta, J., & Sánchez Ramírez, L. de la C. (2025). Recreational Activity Program to Promote the Socialization of Children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Arrancada, 25(50), 1–13. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/717

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)