The training of the figures in artistic swimming for young swimmers
Keywords:
aquatic sports; figures; technical training.Abstract
In artistic swimming, the accuracy and expression of movements depend on technical training, and occupy a relevant place in determining the final result in the competition. However, there are few updated references on the subject regarding its planning and procedures. The objective of this study was to elaborate a training plan for the improvement of the training of the figures in the juvenile artistic swimmers, belonging to the “Antonio Maceo” sports team of Santiago de Cuba. The analytical-synthetic and systemic-structural-functional theoretical methods were applied. With respect to the empirical methods, documentary analysis and observation were used. In the statistical methods, the descriptive method was used. In this sense, the proposal allowed a new way of restructuring the content on the basis of its periodization, starting from a training plan of the figures. The proposal guaranteed a logical functional process and allowed establishing a guide for coaches in the planning and application of figure training.
Downloads
References
Brito, E. (2020). La natación artística cubana. Editorial Universitaria (Cuba). https://books.google.com.cu/books?id=YZb6DwAAQBAJ&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Brito, E. et al. (2021). Programa Integral para la Preparación del Deportista de Natación Artística. La Habana: INDER.
Carrasco, M. (2015). Valoración nutricional de jóvenes nadadoras de natación sincronizada. (Tesis de doctorado). Facultad de Educación. Universidad de Barcelona. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/393946/MCM_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Collazo, A. et al. (2006). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Tomo II. La Habana. ISCF “Manuel Fajardo”.
Cortés, E., Machado, E., Rangel, L. & Cancio, S. (2013). La enseñanza de la técnica en la iniciación del nado sincronizado. Tendencias actuales del entrenamiento deportivo. Revista digital Buenos Aires, 18 (184), 12. https://www.efdeportes.com/efd184/la-iniciacion-del-nado-sincronizado.htm
Federación Internacional de Natación Amateur (2017). Reglamento de Natación Artística. Real Federación Española de Natación.https://resources.fina.org/fina/document/2021/01/08/e9bfaa2e-3bd5-4127-8ad2-29c51d71fdf4/ARTISTIC-SWIMMING-2017-2021.pdf
Federación Internacional de Natación Amateur (FINA). (2022). Reglamento de Natación Artística. https://resources.fina.org/fina/document/2022/11/01/4b3598b6-18cd-411e-ac09-16e49965df3a/00-AS-Rules-2022-2025-Confirmed.pdf
Fernández, R. (2012). Metodología de la enseñanza de los niveles I, II, y III en la iniciación del Nado Sincronizado. (Tesis de Licenciatura en Ciencia y Tecnología del Deporte). Universidad de Galileo, Guatemala. http://biblioteca.galileo.edu/tesario/bitstream/123456789/79/1/tesis%20rosa.pdf
García, B. (2019). La Natación artística en Santiago de Cuba. Revista Santiago. Recuperado de: https://www.tvsantiago.icrt.cu/2019/01/la-natacion-artistica-en-santiago-de-cuba-va-por-mas/
Hernández, L., Bestard, A., Corrales, M., Sivila, E., Pérez, R. & Zaldívar Cordón, G. (2023). Metodología para el entrenamiento de las figuras en nadadoras artísticas categoría 11-12 años. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(2): e1456. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1456
Hernández, L., Brito, E., & Bestard, A. (2023b). Las figuras: su preparación en la natación artística escolar. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1): e1145. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1145
Martínez Díaz, Y. (2012). Estrategia metodológica para el nivel inicial en el nado sincronizado, en las edades de 5 a 8 años. EFDeportes.com, Revista Digital, 17(174). https://www.efdeportes.com/efd174/estrategia-metodologica-en-el-nado-sincronizado.htm
Mateu, S. (2015). Caracterización de las técnicas de nado a través del análisis de la aceleración en 3D. (Tesis de doctorado). Facultad de Ciencias de la Actividad Física y Deporte. Universidad de Valencia. https://xdoc.mx/preview/tesis-mateu-publicada-roderic-5c4e102d282e5
McGowan, J. & McNamee, B. (2009). FINA Technical Synchronized Swimming Committee.
Padilla, J. (2017). Planificación del entrenamiento deportivo. Un enfoque metodológico de la estructura clásica. Barinas-Venezuela: Episteme.
Rackham, G. (1980). Nado Sincronizado. La Habana: Orbe.
Rodríguez, H., León, L. & de la Paz, J. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo/Sports education and sports training. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 842-857. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028
Serrano, A. (2016). Ejercicios para el aprendizaje de las figuras en la categoría juvenil 16-18 años. (Tesis de Especialidad de Posgrado en Nado Sincronizado para el Alto Rendimiento). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, La Habana.
Simón, A. et al. (2016). Programa Integral para la Preparación del Deportista de Nado Sincronizado. La Habana: INDER. http://200.14.49.130/Informaciones/CICLO%20CORTO/2%20A%C3%91O%20CPE/SELECCI%C3%93N%20DE%20TALENTO/Literatura/PIPD%202016-2020/14.%20Nado/Presentaci%C3%B3n.ppt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erva Brito Vázquez, Guillermo Córdova Hernández, Alina Bestard Revilla, Liudmila Hernández Soutelo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.