Games and fencing: recreational activities to teach technical skills to pioneer fencers
Keywords:
fencing, playful activities, teaching, technical skillsAbstract
The article addresses the importance of fencing in the comprehensive development of children, emphasizing its role in physical and personal growth. It highlights the insufficient integration of playful activities in the teaching-learning process of technical skills in fencing, which limits the growth and motivation of foil fencers. The main objective is to implement playful activities that facilitate the learning of these skills among beginner foilists. A mixed method was employed, combining theoretical and empirical approaches, including interviews, surveys, and observations conducted with a group of 12 children and 5 instructors in Santiago de Cuba. Various methodologies were utilized to assess the impact of playful activities on the learning of technical skills for beginner foilists. The results indicated a significant improvement in technical skills following the implementation of playful activities, with a Cronbach’s alpha index of 0.91, indicating good internal consistency. The Wilcoxon test revealed significant differences between pre- and post-intervention learning outcomes. The conclusions underline that playful activities not only enhance technical skills but also foster values such as discipline and teamwork, contributing to the comprehensive development of young fencers. This innovative approach has the potential to transform fencing education, making it more accessible and appealing to a diverse audience.
Downloads
References
Acosta Muñoz, V. D. L. Á. (2019). El entrenamiento propioceptivo en el gesto técnico del fondo en los esgrimistas juveniles de alto rendimiento de la Concentración Deportiva de Pichincha. [Tesis de Maestría, Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador]. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/20888
Barroso Arzuaga, A. (2021). La ciencia y la tecnología en el componente lúdico de los estudiantes de Cultura Física. Revista científica Olimpia, 18(3), 173-184. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2750/5429
Betancourt, J. C., Estradé, J., Díaz, R., y González, A. (2024). Manual para entrenadores que conducen el proceso de enseñanza en la iniciación del baloncesto. Revista Arrancada, 24(49), 295–301. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/702
Boza Mendoza, J., y Charchabal Pérez, D. (2022). Actividades lúdicas para desarrollar habilidades motrices básicas en estudiantes de Educación Física. Ciencia y Deporte, 7 (2), 46-61. http://dx.doi.org/10.34982/2223.1773.2022.v7.no2.004
Cabrera, R. E., Bestard, A., y Sierra, C. R. (2022). La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 942–960. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1323
Dos Santos Amadeu, G., De Souza, J. O., Dos Santos, T., De Souza, M. A., dos Santos, R. B., de Souza, O. A. G., y Rodrigues, A. P. (2020). O ensino de esgrima na Educação Física Escolar. Revista Brasileira de Educação Física, Saúde e Desempenho-REBESDE, 1(1). http://revista.unifatecie.edu.br/index.php/rebesde/article/view/25
Fú, H. S., de Araújo Lima, R., de Figueirêdo, M. N. L., da Silva, P. H. B., y de Melo, M. S. T. (2022). Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, 21(1), 44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9045032
Manzano-León, A., Ortiz-Colón, A. M., Rodríguez-Moreno, J., y Aguilar-Parra, J. M. (2022). La relación entre las estrategias lúdicas en el aprendizaje y la motivación: Un estudio de revisión. Revista espacios, 43(04), 29-45. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_esp/article/view/23722
Matus, C. (2021). Teoría del juego social. Cuadernos del ISCo . Universidad Nacional de Lanús, Buenos Aires. https://repositorio.esocite.la/972/
Medina-León, C. S (2022). Actividades lúdicas (juegos tradicionales) como dinamizador de las relaciones interpersonales. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 5 (9), 172 -185. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/285
Muñoz, R.B. (2022) Estrategias lúdicas corporales para potenciar la educación emocional, en la escuela de educación básica completa Benjamín Rosales Aspiazu. Polo del Conocimiento, 7(3) 462–478. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/3742/86 23
Pereira, L. G., Obando, E. A. A., & Sotolongo, A. O. R. (2024). Entrenamiento personalizado y su impacto en las habilidades tácticas de los profesionales de esgrima: sistematización teórica. GADE: Revista Científica, 4(3), 23-39. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9769734.pdf
Sánchez Córdova, B., Lastres Madrigal, A., Arias Moreno, E. R., Mesa Anoceto, M., Vidaurreta Bueno, R., & García Chacón, L. D. L. C. (2020). Deportes de combate, hacia un modelo de finalidad táctica de selección de talentos. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 389-407. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/960
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wildel Limonta Landa, Reilnado Castro Cisnero, Alberto Barroso Arzuaga, Rosa Elvira Cabrera Acosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.