Games and fencing: recreational activities to teach technical skills to pioneer fencers

Authors

  • Wildel Limonta Landa Dirección Municipal de Deportes, Palma Soriano, Cuba
  • Reilnado Castro Cisnero Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Alberto Barroso Arzuaga Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Rosa Elvira Cabrera Acosta Dirección Provincial de Deportes, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

fencing, playful activities, teaching, technical skills

Abstract

The article addresses the importance of fencing in the comprehensive development of children, emphasizing its role in physical and personal growth. It highlights the insufficient integration of playful activities in the teaching-learning process of technical skills in fencing, which limits the growth and motivation of foil fencers. The main objective is to implement playful activities that facilitate the learning of these skills among beginner foilists. A mixed method was employed, combining theoretical and empirical approaches, including interviews, surveys, and observations conducted with a group of 12 children and 5 instructors in Santiago de Cuba. Various methodologies were utilized to assess the impact of playful activities on the learning of technical skills for beginner foilists. The results indicated a significant improvement in technical skills following the implementation of playful activities, with a Cronbach’s alpha index of 0.91, indicating good internal consistency. The Wilcoxon test revealed significant differences between pre- and post-intervention learning outcomes. The conclusions underline that playful activities not only enhance technical skills but also foster values such as discipline and teamwork, contributing to the comprehensive development of young fencers. This innovative approach has the potential to transform fencing education, making it more accessible and appealing to a diverse audience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Muñoz, V. D. L. Á. (2019). El entrenamiento propioceptivo en el gesto técnico del fondo en los esgrimistas juveniles de alto rendimiento de la Concentración Deportiva de Pichincha. [Tesis de Maestría, Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador]. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/20888

Barroso Arzuaga, A. (2021). La ciencia y la tecnología en el componente lúdico de los estudiantes de Cultura Física. Revista científica Olimpia, 18(3), 173-184. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2750/5429

Betancourt, J. C., Estradé, J., Díaz, R., y González, A. (2024). Manual para entrenadores que conducen el proceso de enseñanza en la iniciación del baloncesto. Revista Arrancada, 24(49), 295–301. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/702

Boza Mendoza, J., y Charchabal Pérez, D. (2022). Actividades lúdicas para desarrollar habilidades motrices básicas en estudiantes de Educación Física. Ciencia y Deporte, 7 (2), 46-61. http://dx.doi.org/10.34982/2223.1773.2022.v7.no2.004

Cabrera, R. E., Bestard, A., y Sierra, C. R. (2022). La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 942–960. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1323

Dos Santos Amadeu, G., De Souza, J. O., Dos Santos, T., De Souza, M. A., dos Santos, R. B., de Souza, O. A. G., y Rodrigues, A. P. (2020). O ensino de esgrima na Educação Física Escolar. Revista Brasileira de Educação Física, Saúde e Desempenho-REBESDE, 1(1). http://revista.unifatecie.edu.br/index.php/rebesde/article/view/25

Fú, H. S., de Araújo Lima, R., de Figueirêdo, M. N. L., da Silva, P. H. B., y de Melo, M. S. T. (2022). Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, 21(1), 44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9045032

Manzano-León, A., Ortiz-Colón, A. M., Rodríguez-Moreno, J., y Aguilar-Parra, J. M. (2022). La relación entre las estrategias lúdicas en el aprendizaje y la motivación: Un estudio de revisión. Revista espacios, 43(04), 29-45. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_esp/article/view/23722

Matus, C. (2021). Teoría del juego social. Cuadernos del ISCo . Universidad Nacional de Lanús, Buenos Aires. https://repositorio.esocite.la/972/

Medina-León, C. S (2022). Actividades lúdicas (juegos tradicionales) como dinamizador de las relaciones interpersonales. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 5 (9), 172 -185. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/285

Muñoz, R.B. (2022) Estrategias lúdicas corporales para potenciar la educación emocional, en la escuela de educación básica completa Benjamín Rosales Aspiazu. Polo del Conocimiento, 7(3) 462–478. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/3742/86 23

Pereira, L. G., Obando, E. A. A., & Sotolongo, A. O. R. (2024). Entrenamiento personalizado y su impacto en las habilidades tácticas de los profesionales de esgrima: sistematización teórica. GADE: Revista Científica, 4(3), 23-39. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9769734.pdf

Sánchez Córdova, B., Lastres Madrigal, A., Arias Moreno, E. R., Mesa Anoceto, M., Vidaurreta Bueno, R., & García Chacón, L. D. L. C. (2020). Deportes de combate, hacia un modelo de finalidad táctica de selección de talentos. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 389-407. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/960

Published

2025-03-19

How to Cite

Limonta Landa, W., Castro Cisnero, R., Barroso Arzuaga, A., & Cabrera Acosta, R. E. (2025). Games and fencing: recreational activities to teach technical skills to pioneer fencers. Arrancada, 25(50), 69–79. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/730

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)