Didactic activities for the physical-technical preparation of 400 meter dash in T-12 visual para-athletes

Authors

  • Luis Manuel Galano Aguilar Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Eutimio Armela Suárez Universidad Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Rosa Elvira Cabrera Acosta Dirección Provincial de Deportes, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Athletics, Didactic activities, Para-athletes, Physical-technical preparation. Resumo

Abstract

The research addresses the importance of designing specific activities to optimize the performance of visually impaired athletes in athletics. It focuses on the insufficiency of approaches adapted to the particular needs of these athletes, which limits their comprehensive development and competitive potential. The objective of the study is to develop didactic activities for the physical-technical preparation of 400 meter dash in T-12 visual para-athletes. The methodology used includes intentional sampling and the use of theoretical and empirical methods, such as analysis-synthesis and observation, to understand the phenomenon under study. An exhaustive documentary review was carried out and statistical tests, such as Cronbach’s alpha index and the Wilcoxon test, were applied to evaluate the results. The results indicate that the proposed didactic activities improved both the material and organizational conditions of training, creating an inclusive environment that enhances the athletes’ performance. The implementation of these teaching strategies proves to be a key factor in improving the performance of visually impaired athletes, ensuring that they feel valued and able to achieve their sporting goals. In conclusion, the study shows that a comprehensive approach adapted to the psycho-pedagogical characteristics of T-12 para-athletes is essential for their competitive success. Which contributes to their comprehensive training and the improvement of their performance in skills. This approach will make it possible to effectively address the particularities of athletes with visual disabilities, by promoting their inclusion and active participation in sport.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabrera, R. E., Bestard, A., y Sierra, C. R. (2022). La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 942–960. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1323

Campos, K. C., Del Pino, I., Peña, E., Valderrama, C., Wall, C., y Montecinos, F. C. (2023). Efecto de una intervención basada en deportes paralímpicos sobre las actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en clases de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (50), 644-650. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9071627.pdf

Castillo-Núñez, L., y Romero-León, M. A. (2020). Actividades recreativas para la interrelación deportiva con personas baja visión y sordos: Array. Maestro y Sociedad, 57-67. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5179

Garavito-Campillo, E. T., & Fernando-Kerguelen, J. (2021). El Deporte Inclusivo como Alternativa de Vida para los Jóvenes con Discapacidad. Revista Docentes 2.0, 12(1), 12-21. https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.214

Hernández, D. R., y Moya, F. C. (2019). LAZARUS, los ojos del atleta con discapacidad visual. Tecnología Vital, 2(6). https://revistas.ulatina.ac.cr/index.php/tecnologiavital/article/view/232

Joya-Cruz, M. M., Mahecha-Verano, C. D., & Perdomo-Artunduaga, E. (2022). Juegos predeportivos del atletismo paralímpico como medio para favorecer las actitudes hacia la discapacidad visual. Lúdica Pedagógica, 1(37), 27–34. https://doi.org/10.17227/ludica.num37-18233

Lara, J. F. M., Ortiz, E. X. N., y Iglesias, S. G. (2024). Prácticas deportivas para el proceso de inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la clase de educación física. Polo del Conocimiento, 9(4), 172-195. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6928/pdf

López Rodríguez, L., Montoya Romero, C. A., Feria Madueño, A., & Suárez Rodríguez, M. de la C. (2024). La disposición psíquica y la asimilación psicofisiológica de las cargas en deportistas cubanos de atletismo. Arrancada, 24(47), 64–81. Recuperado a partir de https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/659

Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Capella-Peris, C., y Gil-Gómez, J. (2023). Aprendizaje-servicio y motricidad en la formación inicial docente: una apuesta educativa inclusiva. Apunts. Educación física y deportes, 2(152), 82-89. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.09

Olivares, Á. L. G., de Juanas Oliva, Á., y Gutiérrez, M. M. (2022). Educación inclusiva: un modelo sostenible para la sociedad del Siglo XXI. Prisma Social: revista de investigación social, (37), 2-6. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8419707.pdf

Palacios-González, D. M. (2020). Los recursos científicos tecnológicos en la actividad física adaptada. Impacto social y responsabilidad ética. Didáctica y educación, 11(2), 136-147. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7682669.pdf

Palencia, M. A. Z., y Gallón, O. L. H. (2022). Facilitadores en el deporte paralímpico: motivos de práctica deportiva en jugadores con discapacidad física y visual. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 27-33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8104619.pdf

Reina, R., Vivaracho, I., García-Alaguero, J.L. y Roldán, A. (2021). Guìa sobre la clasificaicion en el deporte paralimpico. Limencop S.L. https://www.paralimpicos.es/sites/default/files/inline-files/guia%20sobre%20la%20clasificaci%C3%B3n%20en%20el%20deporte%20paral%C3%ADmpicoo_compressed.pdf

Suárez, K. S. (2022). Entre la visión y el deporte: 3 claves para analizar la brecha del factor “entrenamiento”. Documentos de trabajo Areandina, (2). https://revia.areandina.edu.co/index.php/DT/article/view/2046

Published

2025-03-12

How to Cite

Galano Aguilar , L. M., Armela Suárez, E., & Cabrera Acosta, R. E. (2025). Didactic activities for the physical-technical preparation of 400 meter dash in T-12 visual para-athletes. Arrancada, 25(50), 14–25. Retrieved from https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/720

Issue

Section

Contenido

Most read articles by the same author(s)