Didactic activities for the physical-technical preparation of 400 meter dash in T-12 visual para-athletes
Keywords:
Athletics, Didactic activities, Para-athletes, Physical-technical preparation. ResumoAbstract
The research addresses the importance of designing specific activities to optimize the performance of visually impaired athletes in athletics. It focuses on the insufficiency of approaches adapted to the particular needs of these athletes, which limits their comprehensive development and competitive potential. The objective of the study is to develop didactic activities for the physical-technical preparation of 400 meter dash in T-12 visual para-athletes. The methodology used includes intentional sampling and the use of theoretical and empirical methods, such as analysis-synthesis and observation, to understand the phenomenon under study. An exhaustive documentary review was carried out and statistical tests, such as Cronbach’s alpha index and the Wilcoxon test, were applied to evaluate the results. The results indicate that the proposed didactic activities improved both the material and organizational conditions of training, creating an inclusive environment that enhances the athletes’ performance. The implementation of these teaching strategies proves to be a key factor in improving the performance of visually impaired athletes, ensuring that they feel valued and able to achieve their sporting goals. In conclusion, the study shows that a comprehensive approach adapted to the psycho-pedagogical characteristics of T-12 para-athletes is essential for their competitive success. Which contributes to their comprehensive training and the improvement of their performance in skills. This approach will make it possible to effectively address the particularities of athletes with visual disabilities, by promoting their inclusion and active participation in sport.
Downloads
References
Cabrera, R. E., Bestard, A., y Sierra, C. R. (2022). La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 942–960. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1323
Campos, K. C., Del Pino, I., Peña, E., Valderrama, C., Wall, C., y Montecinos, F. C. (2023). Efecto de una intervención basada en deportes paralímpicos sobre las actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en clases de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (50), 644-650. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9071627.pdf
Castillo-Núñez, L., y Romero-León, M. A. (2020). Actividades recreativas para la interrelación deportiva con personas baja visión y sordos: Array. Maestro y Sociedad, 57-67. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5179
Garavito-Campillo, E. T., & Fernando-Kerguelen, J. (2021). El Deporte Inclusivo como Alternativa de Vida para los Jóvenes con Discapacidad. Revista Docentes 2.0, 12(1), 12-21. https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.214
Hernández, D. R., y Moya, F. C. (2019). LAZARUS, los ojos del atleta con discapacidad visual. Tecnología Vital, 2(6). https://revistas.ulatina.ac.cr/index.php/tecnologiavital/article/view/232
Joya-Cruz, M. M., Mahecha-Verano, C. D., & Perdomo-Artunduaga, E. (2022). Juegos predeportivos del atletismo paralímpico como medio para favorecer las actitudes hacia la discapacidad visual. Lúdica Pedagógica, 1(37), 27–34. https://doi.org/10.17227/ludica.num37-18233
Lara, J. F. M., Ortiz, E. X. N., y Iglesias, S. G. (2024). Prácticas deportivas para el proceso de inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la clase de educación física. Polo del Conocimiento, 9(4), 172-195. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6928/pdf
López Rodríguez, L., Montoya Romero, C. A., Feria Madueño, A., & Suárez Rodríguez, M. de la C. (2024). La disposición psíquica y la asimilación psicofisiológica de las cargas en deportistas cubanos de atletismo. Arrancada, 24(47), 64–81. Recuperado a partir de https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/659
Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Capella-Peris, C., y Gil-Gómez, J. (2023). Aprendizaje-servicio y motricidad en la formación inicial docente: una apuesta educativa inclusiva. Apunts. Educación física y deportes, 2(152), 82-89. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.09
Olivares, Á. L. G., de Juanas Oliva, Á., y Gutiérrez, M. M. (2022). Educación inclusiva: un modelo sostenible para la sociedad del Siglo XXI. Prisma Social: revista de investigación social, (37), 2-6. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8419707.pdf
Palacios-González, D. M. (2020). Los recursos científicos tecnológicos en la actividad física adaptada. Impacto social y responsabilidad ética. Didáctica y educación, 11(2), 136-147. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7682669.pdf
Palencia, M. A. Z., y Gallón, O. L. H. (2022). Facilitadores en el deporte paralímpico: motivos de práctica deportiva en jugadores con discapacidad física y visual. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 27-33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8104619.pdf
Reina, R., Vivaracho, I., García-Alaguero, J.L. y Roldán, A. (2021). Guìa sobre la clasificaicion en el deporte paralimpico. Limencop S.L. https://www.paralimpicos.es/sites/default/files/inline-files/guia%20sobre%20la%20clasificaci%C3%B3n%20en%20el%20deporte%20paral%C3%ADmpicoo_compressed.pdf
Suárez, K. S. (2022). Entre la visión y el deporte: 3 claves para analizar la brecha del factor “entrenamiento”. Documentos de trabajo Areandina, (2). https://revia.areandina.edu.co/index.php/DT/article/view/2046
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Manuel Galano Aguilar , Eutimio Armela Suárez, Rosa Elvira Cabrera Acosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.