Sports training program: an alternative for grades 11 and 12 in school soccer
Keywords:
fútbol escolar, entrenamiento deportivo, formación técnica, preadolescentes, rendimiento deportivoAbstract
In the field of youth football development, technical-tactical training at early ages is essential for the future performance of players. This study aimed to analyze the impact of a sports training program on school football players aged 11 and 12, with emphasis on improving key technical skills. A quantitative approach with a pre-experimental design was used, applying pretest and posttest assessments to evaluate performance in three technical fundamentals: dribbling, passing, and shooting. The intervention consisted of a structured program of progressive and functional exercises, implemented over a defined period. The data obtained revealed significant improvements in all technical indicators evaluated after the program’s application. Most participants surpassed their initial levels, showing notable technical progress. The findings confirm that a structured, evidence-based methodology can have a positive impact on the technical performance of school-age football players. This study highlights the need to incorporate modern pedagogical approaches into youth training, promoting comprehensive sports development from an early age.
Downloads
References
Bernal, N., Hernández-Prados, M., & Sarmiento, B. (2021). Funciones ejecutivas y rendimiento futbolístico. Retos.
Brizuela González, Y., & Guerra Reyna, M. C. (2024). Entrenamiento alternativo para desarrollar el pensamiento técnico-táctico en jugadores de fútbol. Revista científica Olimpia.
Cueva, M., & Escudero, J. (2024). Impacto de metodologías activas en el rendimiento técnico del fútbol escolar. Revista de Ciencias del Deporte Escolar.
Díaz, M., & Pineda, R. (2023). Importancia de la coordinación y el equilibrio en el desarrollo de habilidades técnicas en fútbol. Revista de Educación Física y Deportes.
García, J., & Sánchez, A. (2020). Implementación de la tecnología en el entrenamiento de fútbol base. Revista de Ciencias del Deporte.
García-Ceberino, J. M., et al. (2023). Aplicación de tareas de aprendizaje de fútbol basadas en el modelo de juegos tácticos. Revista de Ciencias del Deporte.
Guillen Sánchez, M. A. (2025). Estrategias didácticas para mejorar la técnica de los deportistas de 11 a 12 años de la academia Azogues Fútbol Club [Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca].
Matas Barceló, T. (2024). La importancia de la formación técnica en el fútbol escolar. Decano.com.
Mejía Balcázar, M. E., & Mendoza Mendoza, J. D. (2024). Las habilidades motrices básicas y su incidencia en los fundamentos técnicos del fútbol de la categoría sub 12 de la Escuela de Fútbol Loxa, Loja 2023 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Loja].
Núñez, A., Ortega, R., & Castellanos, L. (2023). Procesos de aprendizaje motor en etapas de formación. Revista Iberoamericana de Psicología del Deporte.
Paredes, F., & González, L. (2023). Evaluación longitudinal del progreso técnico en jugadores sub-12. Revista Latinoamericana de Educación Física.
Peralta Naranjo, R. J., & Castro Valdiviezo, J. (2023). Enseñanza de las habilidades técnicas para mejorar el deporte formativo en el fútbol escolar. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades.
Pinto, R., & Delgado, H. (2024). La retroalimentación inmediata en el aprendizaje técnico del fútbol infantil. Revista Pedagogía del Deporte.
Sánchez-Fuentes, R., & Lillo, J. M. (2024). Modelos de enseñanza táctica en fútbol base: beneficios del juego reducido. Journal of Applied Sports Science.
Serrano Cárdenas, C. M., García-Herrera, D. G., & Ávila Mediavilla, C. M. (2023). Efectos de la aplicación de una guía metodológica de ejercicios para la coordinación en futbolistas infantiles. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jonathan Jorge Rodríguez Villamar , Álvaro Diego Espinoza Burgos , Danilo Charchabal Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.
In addition, open arbitration papers are accepted, preferably from Research Gate.